Klaus leder shv (kan brukes i 20 cm)
Klaus leder shv (kan brukes i 20 cm) (Foto: Anlegg&Transport)

Dette kan vi forvente på Bauma 2019

Redaktør Klaus Eriksen i Anlegg&Transport skriver om hva som kan forventes på verdens største anleggsmesse.

Bauma er verdens desidert største anleggsmesse og arrangeres hvert tredje år i München. I tillegg har Bauma søsterarrangementer en rekke steder i verden, men når alt kommer til alt finnes det bare én ekte Bauma. Og den er i München hvert tredje år.

Så, hva kan vi forvente fra årets Bauma?

Verdens viktigste utstilling er selvfølgelig en glimrende arena for produsentene til å lansere store nyheter for bransjen. Dette har skjedd gjennom årtier, og vil også skje i dagene 8.–14. april i München i år.

Så, hva slags nyheter kan vi forvente å se?

Noen nøkkelord er Steg V, elektrifisering, connectivity og morgendagens teknologi. Hybrid kanskje.

Europa er i gang med å innføre nok et nytt steg i utslippsreduksjonen, noe som krever ny motor- og renseteknologi. Mindre utslipp, bedre utnyttelse av maskinene og lavere drivstofforbruk, er effekter vi kan forvente på konvensjonelle maskiner.

Mange elektriske maskiner vil bli lansert. Flere har varslet lansering av små maskiner på batteri, og når Bauma 2019 setter punktum tror vi at entreprenører har et bredt spekter å velge i.

Trolig vil også valgmulighetene innen større elektriske maskiner være bedre enn nå. Vi nevnte hybride maskiner også, men hybrid som teknologi har dabbet litt av etter at det var «hot» for noen år siden. Muligens kommer det noe, men vi tror ikke dette blir det heteste samtaleemnet når det er på tide med en seidel i Münchens gater på kveldstid i messeperioden.

Connectivity. Sammenkoblede maskiner, flåtestyring, bedre oversikt, mer effektiv drift, lettere planlegging av service. Mulighetene her er mange, og de finnes nå, selv om mange ikke utnytter potensialet fullt ut. Det stopper ikke utviklingen, men vi kan forvente at løsningene vil bli enda enklere å forholde seg til og å ta i bruk.

Teknologi. Et stort tema, men vi ser stadig drypp om hvor vi er på vei. Volvo CE lanserte i samarbeid med flere andre teknologiaktører i midten av mars et testprogram med 5G-nett og fjernstyring av maskiner. Hos Caterpillar i Malaga i februar fikk vi i pressen anledning til å fjernstyre en dozer i en hall hos produsenten i Peoria i USA. Dette er bare to av mange aktører som jobber med løsninger, og mange har også løsninger på området. Vi føler oss trygge på at vi kommer til å se masse nytt innen dette temaet på Bauma.

Så, hva vil skille årets Bauma fra den forrige for tre år siden?

Vi tror tilgjengeligheten på teknologi og maskiner er nærmere. Med det mener vi at «kommende maskiner» ikke er noe som kommer en gang i fremtiden, men at de er her nå eller om kun kort tid.

 

Forsiden nå