Klaus Eriksen, redaktør i Anlegg&Transport, skriver om Vei og Anlegg 2018 i denne lederen.
Klaus Eriksen, redaktør i Anlegg&Transport, skriver om Vei og Anlegg 2018 i denne lederen. (Foto: Anlegg&Transport)

En fest

Kommentar fra redaktør Klaus Eriksen i Anlegg&Transport  om Vei og Anlegg

Vei og Anlegg 2018 viser med all tydelighet at anleggsbransjen er en progressiv næring. Alle har noe å fortelle. Enten det er nye produkter fra sine internasjonale leverandører eller tekniske godbiter som ikke har vært i Norge tidligere, og som norske bedrifter tar inn til et sultent anleggsmarked.

Og ikke minst alle de spennende norske tilpasningene som det ble vist mange eksempler på. Spesialløsningene vitner om en bransje som aldri slutter å tenke, som i stedet alltid er på jakt etter noe bedre å tilby kundene. Oftest skjer disse tilpasningene i tett samarbeid med entreprenører land og strand rundt.

Av trender på årets utstilling kommer vi ikke utenom elektrifisering. Vi finner store norske maskinforhandlere som bygger egne gravemaskiner på batteri, samt tungt elektrisk lasteutstyr for bruk under jord. Men vi finner også mange små aktører med spennende godbiter. Har du hørt om den elektriske kompaktlasteren fra Slovakia, for eksempel? Elektriske lifter er definitivt i vinden, samt elektriske feiebiler. Listen kunne vært mye lengre.

Det er mangfoldet som gjør Vei og Anlegg så unik som utstilling. Men er Hellerudsletta som utstillingssted truet? Vi hører stadig flere si at Vei og Anlegg må inn i hallene i Lillestrøm. Logistikken er definitivt enklere der, og derfor er dette er godt forslag.
Parkeringen på Hellerudsletta er kritisk, og nok en gang var dette et stort tema blant besøkende og utstillere. Store deler av parkeringen ble stengt de første dagene av utstillingen for å spare området til slutten av utstillingsuken. Vi hørte om tilreisende med bil som ga opp og snudde! Det kan ikke Vei og Anlegg leve med, og vi håper arrangør Maskingrossisternes Forening (MGF) nå legger blytungt press på driveren X Meeting Point på Hellerudsletta, for å forbedre logistikken. Kostnadene for å delta er så høye at utstillerne fortjener bedre garanti for at folk kommer frem.

Men et aktuelt spørsmål er om hallene på Lillestrøm er riktig for Vei og Anlegg. Agroteknikk skal arrangeres der 8.-11. november og er allerede utsolgt med 143 utstillere fordelt på totalt 32.700 m2. På Vei og Anlegg i år var det 286 utstillere fordelt på 56.325 m2 ute og 3700 m2 inne. Altså over 60.000 m2 og nesten dobbelt så mye som i hallene på Lillestrøm. Selvsagt kan utstillerne gis mindre plass for at flere skal få være med, men da med mulighet for redusert allsidighet og dermed en kjedeligere messe. Vi forstår argumentene for hallene på Lillestrøm, men føler at Vei og Anlegg mister for mye av sin sjel ved å bli flyttet.

Takk til alle som kom innom Anlegg&Transport-standene ute og inne på årets anleggsfest. Det setter vi pris på.

Klaus Eriksen
Redaktør Anlegg&Transport
klaus@at.no

Forsiden nå