Gruveselskapet Nussir har fått tillatelse til å deponere overskuddsmassene fra gravingen etter kobber i Repparfjorden (Finnmark). Men det blir ikke gitt nye tillatelser i denne stortings-perioden - etter Venstres ønske.
Gruveselskapet Nussir har fått tillatelse til å deponere overskuddsmassene fra gravingen etter kobber i Repparfjorden (Finnmark). Men det blir ikke gitt nye tillatelser i denne stortings-perioden - etter Venstres ønske. ( )

En rett Venstre

Nettleder skrevet av redaktør i Anlegg&Transport, Klaus Eriksen.

NETTLEDER: Så ble det klart, da. Venstre er i regjering. Partiet med 4,4% av stemmene i valget karet seg over sperregrensen (godt hjulpet av taktiske Høyre-velgere). Og etter noen måneders nøling gikk de til slutt «til sengs» med hovedfienden Fremskrittspartiet og sikret dermed blå-blå-grønn regjering med Høyre som det tredje partiet. Venstre har satt sine egne prinsipper til side, men partiet får godt betalt for ubehaget. Tre ministerposter av totalt 20 gir et fotavtrykk i regjeringen på 15%.

Vi er spent på hvilken innflytelse Ola Elvestuen (V) vil få som klima- og miljøminister. Litt flåsete sagt håper vi det kommer mer matnyttige forslag på bordet enn den famøse plastposeavgiften partiet stod bak noen år tilbake. Men fra spøk til alvor, det er også grunn til bekymring for hva som kan komme. Venstre har brukt tvang før og sørget blant annet for flyseteavgiften som endte med at Rygge flyplass måtte nedlegges, og 1000 arbeidsplasser forsvant. De aller fleste som mistet jobben, bor godt utenfor Oslo-gryta.

Gruvenæringen i Norge har all grunn til å stille spørsmålet «hva nå?». Med Venstre i posisjon vil det ikke bli gitt nye tillatelser til sjødeponier i inneværende stortingsperiode. For å bidra til et grønt skifte trengs mineraler som ligger i norsk grunn. Med Venstre i posisjon spennes det nok en gang bein for en næring som dessverre er blitt vant til å gå på smeller. Det er til å forstå at investorer nøler med å satse på norske gruveprosjekter. Igjen står distriktsarbeidsplasser på spill.

Elvestuen og Venstre vil garantert legge til rette for mer bruk av elektriske kjøretøy, og også elektriske maskiner. Det er derfor med stor spenning vi noterer at Nasta og Pon Equipment har begynt å bygge om konvensjonelle gravemaskiner til helelektriske maskiner. Krav til elektriske maskiner vil komme i Norge, og det er en spennende kurs de to maskinforhandlerne følger. Det er faktisk litt kult at norske aktører gjør dette i egen regi. Det sier også litt om Norge i elektrifiseringen: Langt foran de aller fleste andre land.

Tiden vil vise hvordan Venstres inntog i regjeringen vil påvirke fremtidens anleggsmaskiner, kjøretøy, kollektivløsninger, diesel- og bensinprisene og ikke minst gruvenæringen. Vi skal ikke forhåndsdømme Elvestuen og Venstre, men den største seieren ved at Venstre kom inn i regjeringen, er etter vår mening at Ketil Solvik-Olsen (Frp) fortsetter som samferdselsminister. Vi trenger fortsatt høyt trykk på utbygging av infrastruktur, penger til vedlikehold av veinettet og til opprusting av VA-nettet. Så får Venstre ha oss unnskyldt for at vi ikke trekker dem inn i denne sammenhengen.

Forsiden nå