Daglig leder i ARKA AS, Rolf Arne Rasmussen (t. v.) og prosjekt- og markedsleder Kato Nordland har grunn til å smile over økt omsetning i år.
Daglig leder i ARKA AS, Rolf Arne Rasmussen (t. v.) og prosjekt- og markedsleder Kato Nordland har grunn til å smile over økt omsetning i år.

Komplett påbyggleverandør

ARKA AS i Os ved Bergen er en gammel bedrift som har maktet omstillingene for å bli en fremtidsrettet og komplett påbyggleverandør. 3. generasjon Rasmussen sitter nå ved roret.

Neste år kan ARKA feire 100-årsjubileum. Allerede i 1912 etablerte Andreas Rasmussen virksomheten, som etter hvert skulle få navnet Andr. Rasmussen Karosserifabrikk AS. Idag er det de fire forbokstavene som gjelder som firmanavn.

Sønnen Rolf Andreas Rasmussen overtok som disponent i 1967, og idag er det tredje generasjon, Rolf Arne Rasmussen, som er daglig leder i selskapet. ARKA er del av Strømberg Gruppen som vi skal komme tilbake til senere.

Totalleverandør

ARKA har gjennom alle år ligget langt fremme når det gjelder produktutvikling. Bedriften var den første, eller blant de første, til å ta i bruk nye løsninger som f.eks. skap med kjølemuligheter (allerede i 1950), full sideåpning og multitemperatursoner. Skapproduksjonen i Os er omfattende, basert på sandwich-paneler fra SelcoTek AS i Drammen.

ARKA leverer de fleste skaptyper, inklusive skyvedørsskap og verkstedskap, hvor ikke minst sistnevnte er en voksende produktgruppe. Skapene må ikke nødvendigvis sitte på et bil- eller tilhengerchassis. ARKA er også en betydelig leverandør av vekselpåbygg.

- Det gjelder hele tiden å være skjerpet, for konkurransen fra utlandet er tøff når det gjelder skap, ikke minst på de letteste, sier Rolf Arne Rasmussen..

Plan og tippkasser

På Os foregår det også en stor produksjon av plan og tippkasser. Mange av planene bygges på kranbiler. ARKA har representert Effer siden 2003, og noen av de største kranbilene her i landet er nettopp blitt levert fra påbyggeren i Os.

En totalleverandør innenfor påbygg leverer nødvendigvis også utstyr produsert utenlands. I tillegg til kraner gjelder det bakløftere, hengerchassiser, hengerfester, krokløftere, kjøle- og fryseaggregater og et bredt spekter av tilbehør. Det er nesten bare tanker som ikke leveres fra ARKA.

Profesjonalisering

- Skal man ha en fremtid som påbygger, gjelder det å profesjonalisere virksomheten, sier Rasmussen. - Tidligere ble 80% av påbyggene levert direkte til sluttkunde og resten til bilforhandlerne. Idag er forholdet stikk motsatt.

- Bilforhandlerne er profesjonelle påbyggkjøpere som stiller strenge krav og som har god oversikt over markedet. Derfor er det viktig at vi som påbygger opptrer profesjonelt. I tillegg blir myndighetskravene til produktene og oss som leverandør stadig strengere. Derfor straffer det seg hvis man ikke henger med når det gjelder opplæring og kompetanse, sier Rasmussen.

Moderne påbygger

Produksjonslokalene er på rundt 6000 m 2, og her har 50 ansatte sitt levebrød. ARKA jobber kontinuerlig for å effektivisere og modernisere produksjonen. Nå står blant annet utskifting av datasystem og programvare på programmet.

Totalt leveres det årlig mellom 200 og 300 påbygg fra ARKA. Omsetningen i 2010 ble på rundt 70 millioner kroner. Hjulene ruller raskere i selskapet i år, og i perioden til og med mai lå omsetningen rundt 10 millioner kroner høyere enn i samme periode i fjor.

Service viktig

Det høres kanskje klisjéaktig ut, men det er helt avgjørende: Service er viktig. Det er sterkt fokus på dette hos ARKA.

Selskapet overtok Bergen Storbil Senter AS i 2006. Denne bedriften er viktig når det gjelder reparasjoner av lastebilskap og utstyr som kjølemaskiner, bakløftere og kraner, særlig for kunder i området nord for Bergen.

Samme år kom karosserileverandøren Ømi AS på Sola inn under ARKA-paraplyen. Bedriften er særlig kjent for kranpåbygg og nisjeprodukter, men leverer også skap og bilinnredninger, samt representerer anerkjente merker som Zetterbergs, Närko, Z-løft og Anteo.

ARKA eier også halvparten av påbyggerverkstedet Transrep AS i Oslo sammen med Maur Bilpåbygg.

I tillegg til egne bedrifter har ARKA avtaler med rundt et dusin verksteder i store deler av landet for å gjøre det enkelt for kundene å få utført service og reparasjoner lokalt. ARKA har også avtaler med servicepunkter i Sverige og Danmark.

Strømberg Gruppen

ARKA er som nevnt en del av Strømberg Gruppen. Den eies av Rolf Arne Rasmussen og tre søsken, hvorav den ene, Per Gunnar Strømberg Rasmussen, er konsernsjef. I tillegg til ARKA og øvrige påbyggervirksomheter er det ytterligere fem virksomhetsområder som omfatter Volvo forhandlervirksomhet, Renault forhandlervirksomhet, næringseiendom, shipping og finans.

Gjennom Trucknor-selskapene har Strømberg Gruppen hånd om salget av Volvo lastebiler og busser fra Sogn og Fjordane og ned til Agder. Truckpartner AS har vært forhandler av Renault lastebiler og varebiler på Vestlandet siden 2005. Strømberg Gruppen oppnådde i fjor en omsetning på ca. 1,2 milliarder kroner.

Forsiden nå