Hit er utviklingen av lastebilen kommet i dag. Noe kommer til å bli enda bedre, særlig innen elektroniske hjelpesystemer, og forakselen er fortsatt stiv
Hit er utviklingen av lastebilen kommet i dag. Noe kommer til å bli enda bedre, særlig innen elektroniske hjelpesystemer, og forakselen er fortsatt stiv

Konsept for termotransport

Oslo Truck Center og Paltek har inngått et samarbeid om innredning av Renault Master kassevogner. Et av resultatene er en riktig lekker kjølebil på 12 m 3.

Oslo Truck Center er Norges største forhandler av Renault lastebiler, inklusivt Master-serien som strekker seg fra 2,8 til 4,5 tonn. - Matvaretransport er en interessant nisje i vekst, samtidig som det stilles stadig større krav til transportmateriellet. Sammen med Paltek har vi tatt frem en meget bra løsning for varme/kjøl/frys som vi nå skal presentere for kundene, sier salgskonsulent Anve Legår. Den første bilen er en 3,5-tonner med forhjulsdrift. Renault Master leveres også med bakhjulsdrift i 3,5- og 4,5-tonns utførelsene.

Italiensk løsning

Paltek på Skedsmokorset er en del av Palfinger-gruppen. Selskapet er Skandinavia-representant for den italienske produsenten Belplast som er Europas tredje største når det gjelder varme/kjøl/frys-innredninger. Innredningene kommer ferdig tilpasset hver enkelt varebilmodell. Monteringen skjer hos ATKA på Kjeller ved Lillestrøm, også en påbyggerbedrift i Palfinger-gruppen.

- Innredningen består av lette, men sterke paneler bestående av et glassfiber/gelcoat-laminat med polyuretan skumkjerne, forteller salgssjef John Johansen i Paltek. - Det kan legges inn forsterkninger som gir sterk og sikker innfesting av utstyr, eksempelvis lasteskinner. Kundene kan velge mellom aggregater fra Carrier eller Termoking.

Innredningen er konstruert for enkelt renhold, om ønskelig med høytrykksspyler. Det er lagt inn forsterkninger i alle døråpninger, og tersklene er så lave at lasting kan skje helt uhindret med truck. Med forhjulstrekk er bredden mellom hjulkassene så stor at en europall fint går inn på tvers. - Jeg synes samarbeidet med Oslo Truck Center har resultert i en riktig forseggjort kjølebil, sier Johansen. Han forteller at brukerne av slike biler, blant annet Laks & Vildtcentralen i Oslo, er tatt med på råd når det gjelder utformingen av innredningen.

Snerten kjølebil

- Det er viktig at sjåføren liker seg på jobb, sier Legård. - Renault Master har en tiltalende og romslig førerkabin, og vi har valgt automatisert giring for å gjøre kjøringen så komfortabel som mulig. Utvendig har vi montert solskjerm og bøyle med tusenmetere. Når vi får dekorert bilen, blir den riktig flott å se på.

Renault Master er et viktig bilkonsept for Oslo Truck Center som i løpet av årets første to måneder solgte 26 enheter fra denne serien. - Vi legger mye arbeid i å tilby hver enkelt kunde et optimalt kjøretøy. En varebil er ikke bare en varebil, avslutter Legård.

Forsiden nå