Tone Oppedal, Statens vegvesen Region vest og Ove Rune Varhaug i Kruse Smith signerte kontrakten verdt 360,4 millioner kroner.
Tone Oppedal, Statens vegvesen Region vest og Ove Rune Varhaug i Kruse Smith signerte kontrakten verdt 360,4 millioner kroner. (Foto: Statens vegvesen)

Kontrakt til 360,4 millioner kroner

Kruse Smith Entreprenør skal bygge 2,9 km tunnel.

Statens vegvesen signerte torsdag 9. november kontrakt på rassikring av riksvei 13 Vik-Vangsnes (Sogn og Fjordane) med Kruse Smith Entreprenør AS. Bygging av en 2,9 km lang tunnel er hovedelementet i kontrakten.

Veien mellom Vik og Vangsnes har lenge vært et smalt og rasutsatt parti langs Sognefjorden, og senest i fjor falt en større steinblokk ned og rev med seg flere meter av veien. Nå kan folk som kjører over Vikafjellet til Sogn se frem til bedre vei ut mot ferja på Vangsnes, i tillegg til lokale trafikanter som benytter veien daglig.

Kontraktsigneringen skjedde på Regionveikontoret på Leikanger, og leder Tone Oppedal i Styrings- og strategistaben signerte på vegne av regionveisjefen, sammen med avdelingsleder Ove Rune Varhaug i Kruse Smith Entreprenør AS.

- Vi ser frem til å komme i gang med prosjektet, og vi starter med avskoging nå i løpet av november. I mars satser vi på at de første tunnelsalvene skal bli avfyrt, sier Varhaug.

Han trakk frem at firmaet har god erfaring fra andre rassikringsprosjekter med tunnel, og de vil drive den 2,9 km lange tunnelen fra begge sider, ved bruk av samme mannskap som skal veksle frem og tilbake mellom de to endene.

Tone Oppedal minnet om at Vegvesenet setter en trygg arbeidshverdag i høysetet, og hun ytret ønske om at entreprenøren vil ha HMS i tankene hver dag på anlegget.

- Dere har jobbet for vegvesenet før, så dette kjenner dere til. Men det er likevel på sin plass å minne om viktigheten av dette arbeidet, sa Oppedal ved signeringen.

Ser frem til oppstart

Stein Dyngen skal lede prosjektet for Statens vegvesen, og han er innstilt på å skape et godt samarbeidsklima med entreprenøren.

- Det har vært en lang tid å vente før vi nå er kommet frem til signering og snart oppstart. Jeg ser virkelig frem til å komme i gang med arbeidet ute i terrenget, sier Dyngen.

Kruse Smith vant totalentreprisen med et tilbud på 360,4 millioner – ca. 11 millioner lavere enn nest laveste tilbud. Entreprenøren regner med at 60 til 70 personer blir engasjert på anlegget, og 1/3 av arbeidsstokken skal være på frivakt til enhver tid.

Kruse Smith trenger innkvartering til ca. 24 personar i Vik, og dette vil bli løyst med en brakkerigg. I tillegg vil selskapet bruke lokal arbeidskraft fra Vik og nærområdet.

Massetransport

Det er en utfordring at tunnelmasser skal fraktes gjennom Vik sentrum til deponi, og dette skal det legges grundige planer for før oppstart på tunnelen.

Direktøren for veiavdelingen, Svenn Egil Finden, var også tilstede ved signeringen. Han pendler daglig på strekningen, og kommenterte spøkefullt:

- Jeg vil inspisere anlegget to ganger hver dag, så dere får grundig oppfølging i anleggsperioden, sa han.

Forsiden nå