Velutstyrt VW Crafter klarte seg bra på Oslorunden
Velutstyrt VW Crafter klarte seg bra på Oslorunden

Kraftig smarting

Nye VW Crafter er ikke bare førervennlig for den som skal kjøre 3,5-tonneren. Den gjør også innlastingen enkel for truckføreren.

Denne måneden var det VW Crafter som sto på listen for en tur på Oslo-runden. Testbilen var helt rykende fersk på norske skilter, og telleverket viste bare 8 kilometer da bilen ble hentet. Med det utgangspunktet vet vi at drivstofforbruket vil være noe i høyeste laget, og A&Ts-redaksjon antar at en innkjørt motor vil bruke ca. 10% mindre drivstoff enn testen viste, og sannsynligvis krabbe ned på 0,7-tallet.

I utgangspunktet er Crafter en forholdsvis velutstyrt bil i Norge, med det meste av tilgjengelig sikkerhetsutstyr som standard. Testbilen var i tillegg utstyrt med en ryggesensor som var integrert i sidespeilene. Denne løsningen likte vi spesielt godt da den ikke tok fokus bort fra den visuelle biten av ryggingen.

Drivlinjen

Motoren i testbilen var på 136 hk og med 340 Nm dreiemoment. Sammen med den aktuelle 6-trinns girkassen gjør den kjøringen til en lek. På landeveien er bilen lett å manøvrere, til tross for at det er en relativt stor bil for klasse B-førerkort.

Opp de bratte stigningene i testløypa måtte vi gire ned både ett og to gir; motorens momentkurve er relativt flat fra 1500 til 2200 o/min, men i turtallsområdet 1000-1500 omdreininger går kurven bratt fra ca. 200 til 340 Nm. Dette merkes godt når bilen er lastet, eller trekker tilhenger.

Girskiftindikatoren gir føreren påminnelse om å foreta opp eller nedgiring. Vi sitter igjen med en følelse av at den i første rekke skal hjelpe til med drivstoffbesparelse.

Under siste oppgradering var det drivlinje og en facelift i fronten som sto på programmet, slik at punkter som fjæring og hjuloppheng etc. er uforandret fra tidligere modeller.

Førerhytten

Inne i førerhytten er det mange små detaljer som viser at designerne har snakket med yrkessjåfører. Eksempelvis er koppholderen i midtkonsollen justerbar slik at den holder alt fra de minste koppene til store flasker i et sikkert grep. Førerstolen i testbilen var et ekstra påkostet komfortførersete med justering av sittevinkel, korsryggstøtte og armlener. Vi satt godt, men slet litt med vinkelen på gasspedalen slik at høyrefoten var litt sliten etter drøye 3 timers kjøring.

I førerkabinen er det god plass til tre personer, og midtsetet inneholder et kombinert spise- arbeidsbord som enkelt felles ned. Under passasjersetene er det to store oppbevaringsrom som er store nok til eksempelvis arbeidstøy, regntøy og slagstøvler for dem som har behov for slikt utstyr.

På toppen av dashbordet fins flere rom som er mer enn romslige nok for A4 dokumenter og andre papirer som føreren skulle ha behov for å oppbevare lett tilgjengelig.

Lasterommet

Dessverre finner vi nok en gang at den oppgitte nyttelasten ikke er i nærheten av å bli oppfylt. Denne versjonen av Crafter, med kledd gulv, sidepaneler og hjulkassebeskyttelse har oppgitt 1479 kg nyttelast i vognkortet, men ved kontrollveiing sitter vi igjen med en effektiv nyttelast på kun 1100 kg.

Til gjengjeld er det lett å utnytte lasterommet, med store romslige dører både bak og på begge sider hvor lasting med truck går som en lek. I gulvet finner vi 10 lastsikringsøyne som er godt spredd utover i lasterommet. Vi hadde derfor ingen problemer med å sikre vår testlast og fant fin vektbalanse i bilen under testkjøringen.

Forsiden nå