Kreative folk møter framtidsutfordringene: Fra venstre: Daglig leder TSN, Frode Moen, avd. leder OTTS, bileierne Dan Horghagen, John Olav Vuttudal, Anton Jensen og sjåfør Kristian Heggli (Anton Jensen Transport).
Kreative folk møter framtidsutfordringene: Fra venstre: Daglig leder TSN, Frode Moen, avd. leder OTTS, bileierne Dan Horghagen, John Olav Vuttudal, Anton Jensen og sjåfør Kristian Heggli (Anton Jensen Transport).

Kreativt trønder-samarbeid

Transportselskapet Nord og OTTS samarbeider om kreativ løsning på asfalt- og tømmerkjøring.

De bygger om bilene og skifter chassis etter sesong og behov.

Den første kombinerte tømmer-/asfaltbilen ble i sommer satt i drift i Trøndelag. Bilen transporterer asfalt i perioden Juni-November og tømmer resten av sesongen.

Ideen kom over en kopp kaffe, da de gamle studiekameratene Frode Moen og Geir Prytz Heen, daglige ledere i henholdsvis Transportselskapet Nord (TSN) og OTTS AS, stuet hodene sammen.

De stakk hodene sammen over en kopp kaffe, de gamle studiekameratene Frode Moen (t.v.) og Geir Prytz Heen, og vips så var løsningen der.

 

I løpet av kaffekoppen ble det avdekket at TSN sliter med kapasitet på biler vinterstid med overkapasitet på sommeren, mens asfalt-transportøren OTTS sliter med kapasitet på sommeren. Konklusjonen ble at dette måtte ordnes i fellesskap. Utfordringen ble drøftet med transportørene Anton Jenssen og John Olav Vuttudal som begge tente på ideen, og som på strak arm tok utfordringen.

Dette resulterte i at Anton Jenssen i august hadde den første «hybrid»-bilen på veien. Bilen er bygget så den veksler mellom tippkasse på sommeren og tømmerchassis på vinter. Så har den en henger for hver sesong.

Vuttudal vil ha sitt sett på veien til asfaltsesongen 2020. Planen for OTTS/TSN er ytterligere fire sett i drift sesongen 2021.

Ifølge OTTS-sjef Geir Prytz Heen er dette en tung investering for bileierne.

- Men sammen har vi tro på tilnærmet full kapasitetsutnyttelse gjennom hele året, noe som gjør at den totale inntjening gjennom sesongen skal være bærekraftig, sier Prytz Heen og fortsetter:

- Dette er et spennende prosjekt som vi tror vil gi både TSN og OTTS den nødvendige ekstra transportkapasitet i sesongtoppene, og vi kan tilby bileierne en trygghet gjennom helårsdrift.

Ramberg overtar

Som kjent etablerer B.H. Ramberg seg i Trøndelag og overtar OTTS-terminalen på Heggstadmoen i Trondheim 1. januar 2020, som også omfatter selskapets distribusjonsløsning i Trøndelag.

Dette er et ledd i OTTS sin strategi med sterkere satsing på områdene tipp, kran, spesialtransport, asfalt og anlegg, og som derfor har valgt å fase ut terminal og distribusjon.

Omfattende tømmertransport

Transportselskapet Nord AS koordinerer transport av 1,3 millioner kubikk med tømmer årlig.

 

Transportselskapet Nord AS koordinerer transport av 1,3 millioner kubikk med tømmer hvert år, fra Møre i sørvest til Troms i nord.

TSN har avtale med ca. 30 transportører. Mesteparten av tømmeret kjøres direkte fra lunneplass til industri. En del tømmer kjøres også til kai.

TSN eies av ALLSKOG (50%), Norske Skog (25%), Moelven (12,5%) og InnTre (12,5%).

Forsiden nå