Slik så det ut på Tranarpsbron på E4 i Skåne på tirsdag denne uken.
Slik så det ut på Tranarpsbron på E4 i Skåne på tirsdag denne uken.

Kunne lagret solvarme hindret dette?

Den enorme trafikkulykken i Sverige denne uken med 100 innblandede kjøretøy, halvparten av dem lastebiler, skjedde på en islagt bru.

Det forskes på flere måter å hindre is på utsatte veistrekninger, blant annet på bruer.

Siden 1990-tallet er en bru i Därlingen i Sveits blitt varmet opp ved hjelp av rør i veibanen, fylt med en blanding av vann og glykol. Varmen lagres i et system av borede hull i fjellet nær veien i systemet som et utviklet av Polydynamics Engineering i Sveits. Om sommeren fungerer veien som et solpanel som fanger opp solvarme og lagrer det i fjellet. Om vinteren føres det varme vannet tilbake til veibanen med pumper, koblet til et system av værprognoser og sensorer som måler temperatur og luftfuktighet.

Sommersol varmer bru om vinteren i Därlingen i Sveits.
Sommersol varmer bru om vinteren i Därlingen i Sveits.

Når temperaturen synker under fire plussgrader ved den sveitsiske brua, tilføres varme slik at veitemperaturen aldri faller under tre plussgrader.

Nyteknik.se melde i fjor høst at Trafikverket i Sverige planlegger å bruke 750.000 kroner på å teste et slikt system to eller tre steder i Sverige.

-Tanken er ikke å gjøre veien helt is og snøfri, men å unngå at tåke eller regn fryser til is på veien, sier Olof Stenlund i Trafikverket til Nyteknik.se.

Forsiden nå