Iveco Eurocargo 75-210 er en 7,5-tonner med Tector 5-motor på 210 hk. I dette vektsegmentet er det bare ett trinn opp til førerplassen.
Nye Eurocargo har et trivelig interiør og god oversikt på førerplassen. Multifunksjonsrattet har brytere for radioanlegg og telefon.
Eurocargo 180-320 er flaggskipet med den største motoren på 320 hk, i dette tilfellet med langt førerhus og høyt tak. Da har man utmerket plass også på lengre turer. Her er det to trinn opp til førerplassen.
Dette er den beste kontorløsningen vi så langt har sett i en lastebil. Kontorboksen har ladetilkobling for PC og mobil/nettbrett.
Med sjåførveiledningssystem får man informasjoner på et nettbrett på innsiden av kameraet for Lane Departure Warning. Herfra styrer man også et eventuelt flåtestyringssystem. Nettbrettet dekker ikke så mye av sikten som bildet kan gi inntrykk av, men vi antar at det etter hvert vil få en plass mer integrert i dashbordet.
Girvelgeren for de automatiserte girkassene er tre brytere nederst på dashbordet til høyre for rattet. I tillegg kan man overstyre girvalget ved hjelp av samme rattstammespak som aktiverer motorbremsen.

Lastebilen som byen liker

BRESCIA (AT:no) Det ville være en overdrivelse å si at Iveco Eurocargo er blitt en ny lastebil, men den har fått en så kraftig facelift at den fremstår som ny.

1. november i år innføres det krav om nødbremsesystem (AEBS – Advanced Emergency Braking System) i lastebiler over åtte tonn og filassistent (LDWS – Lane Departure Warning System) i lastebiler over 3,5 tonn. Iveco var nødt til å komme med tekniske endringer på Eurocargo for å tilfredsstille de kommende kravene, og dermed valgte man å gjøre ytterligere forbedringer i samme slengen.

Det som ved første blikk er mest iøynefallende med den nye kjøretøyserien, er at den har fått en annen førerhusdesign. Selve rå-førerhuset er ikke endret og vil vel neppe bli det før Iveco gjennomfører en større fornyelse av hele sitt lastebilprogram. Frontdesignen er «arvet» fra lillebror Daily som hadde en kraftig fornyelse for noen måneder siden. Dermed har også Eurocargo fått en smilende front. Videre har sidespoilerne fått en ny utforming for å gi en bedre luftflyt forbi kjøretøyhjørnene, noe som både gir lavere luftmotstand og som gjør at sidene på kjøretøyet holder seg rene lengre. Støtfangeren er også ny, den også for å gi lavere luftmotstand.

Fornyelsen av bremsesystemet har medført at Eurocargo har fått avstandsregulert tempomat, eller ACC (Adaptive Cruise Control) som er forkortelsen.

To nye motorer

Flere setevalg er mulig. Dette er komfortførersetet med alt av reguleringsmuligheter, samt innebygd varme og ventilasjon.
Flere setevalg er mulig. Dette er komfortførersetet med alt av reguleringsmuligheter, samt innebygd varme og ventilasjon.

Alle motorene har fått en liten gjennomgang for å redusere friksjonen og dermed spare drivstoff. Både motor og girkasse utstyres nå med lavviskositetsolje som er medvirkende til mindre friksjon. Ellers har det ikke skjedd store endringer i motorprogrammet, bortsett fra de to minste motorene som langt på vei må kunne kalles nye. Her er det snakk om nye stempler, nye injektorer og en ny turbo med raskere respons. Resultatet er at kompresjonen er økt fra 17:1 til 18:1, samtidig som dreiemomentet er høyere på lavere turtall enn før. Største dreiemoment nås allerede fra 1100 og strekker seg opp til 1600 o/min, samtidig som toppeffekten kommer ved 2200 o/min. Effekten på de to nye motorene er 160 og 190 hk og er ifølge Iveco optimert for å ha best mulig egenskaper under typisk bykjøring. Slagordet for nye Eurocargo er da også «Lastebilen som byen liker».

Motorene i Tector-programmet har avgassrensing kun ved hjelp av en høyeffektiv SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) uten bruk av eksosresirkulering, samt såkalt passivt partikkelfilter. Iveco er alene om å ha denne løsningen i mellomsegmentet.

Noen nyheter gjelder gjennomgående i hele programmet uavhengig av motor. Kjøleviften har totrinns elektromagnetisk kobling og går bare når det trengs kjøling. Biler med 6- eller 12-trinns automatisert girkasse leveres med såkalt Ecoswitch som tvinger sjåføren til å kjøre økonomisk ved å deaktivere kick-down funksjonen og muligheten til manuell giring. Ecoswitch er aktivert som standard, og sjåføren må trykke inn en bryter når det er aktuelt å kjøre med størst mulig effekt. En tredje nyhet er frirulling – Ecoroll – i kombinasjon med 12-trinns automatisert girkasse. Eurocargo har for øvrig fått LED kjørelys.

Iveco hevder at den nye generasjonen Eurocargo skal ha rundt 5% lavere drivstofforbruk generelt, men inntil 8% i bykjøring.

Et kontor på hjul

Det meste av innredningen i Eurocargo er ny, og den er tiltalende. Man kan velge mellom forskjellige seteløsninger og oppbevaringsbokser. Iveco har virkelig forstått at mange lastebilsjåfører også har behov for å gjøre kontorarbeid underveis. Det er laget en egen løsning til dette, en ny type oppbevaringsboks oppe på motortunnelen med plass til bærbar PC eller nettbrett og selvsagt papirer og småting. Lokket på boksen kan skyves frem og danner da et fint PC-bord. Boksen har også lademuligheter for PC og nettbrett/mobiltelefon, og i fremkant en holder for to halvliters drikkeflasker.

Kameraet for LDWS sitter på normalt vis bak frontruten midt på dashbordet. I holderen for kameraet er det også to USB-kontakter. Her kan det også monteres holder for mobiltelefon eller nettbrett.

Eurocargo kan også leveres med et flåtestyringssystem med trådløs forbindelse. Dette kontrolleres av et nettbrett på dashbordet, og her kan sjåføren også få en onboard sjåførveiledning som nærmest er blitt standard i lastebiler. Sjåføren kan gjerne ta med seg nettbrettet når han eller hun forlater bilen.

Prøvekjøring

Det var avsatt kort tid til prøvekjøringen, og det var ikke mulig å få kjørt flere varianter. For vårt vedkommende ble det toppmodellen 180-320, altså en 18-tonner med den største motoren på 320 hk. Den hadde også langt førerhus med høyt tak og 12-trinns AS-Tronic automatisert girkasse. Det var et hyggelig bekjentskap både kjøremessig og når det gjelder opphold i førerhuset.

Bilen ligger godt på veien og med god styring og god stabilitet. Bremsene er lettbetjente med fin dosering. For en 18-tonner kunne motorbremsen gjerne ha vært kraftigere, men hvis man sørger for å gire ned og få opp turtallet, holder den godt igjen. Vi kjørte hele turen med Ecoswitch aktivert. Man merker at bilen blir litt forsiktig i akselerasjonen, men dette går trolig i minimal grad ut over kjøretiden. At man sparer drivstoff med innretningen er det ingen tvil om.

Førerhuset er relativt smalt, 2,1 meter. Man føler det likevel ikke trangt innvendig, spesielt ikke i et langt førerhus med høyt tak. Det vil ikke by på noen problemer å bo en og annen natt her. Med kompakte motorer ruver ikke motortunnelen mer enn at det går greit å gå over fra førerstolen til passasjersetet, en god egenskap for en distribusjonsbil hvor det nå og da er praktisk å gå ut av førerhuset på høyre side.

Alt i alt sitter vi igjen med et positivt kjøreinntrykk fra en modellserie som har en solid markedsandel på drøyt 30% i sitt segment i Europa, men betydelig lavere her hjemme. «Den smilende bilen» forårsaket også smil hos vår medarbeider etter prøvekjøringen.

Forsiden nå