Uten lastebilen ville livet stoppe sa Martin Daum fra scenen i The Fox Theatre i Atlanta. (Foto: Daimler)
Volker Mornhinweg viste den første skissen av nye Sprinter som blir lansert i 2018. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Lastebilmesse i USA

ATLANTA (AT.no): I dag åpner NACV (North America Commercial Vehicle), og i kjent stil inviterte Daimler pressen til en smakebit av hva som kommer på messen kvelden før åpningen.

Mediakvelden ble holdt i kjente The Fox Theatre, i Atlanta, - en nesten 100 år gammel bygning som opprinnelig ble bygget som et tempel, men som raskt ble overtatt av filmselskapet Fox som benyttet den store salen (som rommer over 4500 mennesker) som kino.

Martin Daum, sjef for Daimlers lastebil- og bussdivisjon, åpnet showet med å fortelle om viktigheten av å finne gode lastebilsjåfører. Hele presentasjonen var bygget opp rundt begrepet «We make everyday heroes» (Vi skaper hverdagshelter).

Han fortalte hvor viktig lastebilen er for verdenseksistensen: - Eksempelvis blir milliarder av bier fraktet rundt i USA for å bestøve frukt og grønt slik at vi får mat på bordet.

Daum opplyste at den nylig avdukede elektriske Fusoen skal vises på messen, og at han har en drøm om at også Freightliner og Western Star skal komme med elektriske trekkvogner i fremtiden. Han kom med et løfte om at Daimler vil være i en lederrolle når det kommer til elektrifiseringen av transport, men at vi fortsatt må basere oss på dieseldrevne lastebiler i lang tid.

I The Fox Theatre i Atlanta åpnet Daimler sin storsatsing på den amerikanske lastebilutstillingen NACV hvor de har en stand på hele 6500 kvadratmeter.
I The Fox Theatre i Atlanta åpnet Daimler sin storsatsing på den amerikanske lastebilutstillingen NACV hvor de har en stand på hele 6500 kvadratmeter. Foto: Torbjørn Eriksen

Etterpå overlot han scenen til Volker Mornhinweg som er ansvarlig for varebildivisjonen til Daimler. Han kunne fortelle at verden lesses ned av pakkeleveranser og at e-handelen er med på å øke antallet pakker som blir levert rundt i verden.

I 2017 blir 65 milliarder pakker sendt, og de aller fleste av disse vil se innsiden av en varebil en eller flere ganger på sin ferd mot mottakeren. Dette tallet vil vokse med 16% frem til 2020 slik at det blir enda større behov for å effektivisere distribusjonen, og ikke minst leveransene de siste kilometerne, i byene. Her opplyste han om de ulike initiativene som selskapet har tatt for å bedre logistikken. Han fortalte også at i løpet av 2018 skal flere pilotforsøk med elektriske varebiler fra Mercedes-Benz rulle på veiene.

På pressetreffet ble det også gitt et glimt av de første skissene til nye Sprinter som etter all sannsynlighet vil bli lansert i 2018.

Vi kommer tilbake med mer fra Atlanta.

Forsiden nå