Det måtte hele fem biler til for å frakte lasten lovlig.
Det måtte hele fem biler til for å frakte lasten lovlig. (Foto: Statens vegvesen)

Lasten måtte deles i fem

En varebil med tillatt totalvekt på 3500 kilo ble stoppet med totalvekt på 5500 kilo, etter tips fra publikum.

Langt over 2 tonn med matvarer besto frakten av. Foto: Statens vegvesen

Onsdag kveld måtte Statens Vegvesen i Nesttun, syd for Bergen, bistå politiet etter at en varebil var stoppet etter tips fra publikum.

Varebilen som var lastet med matvarer ble kontrollveid til 5500 kg. Ettersom bilen har en maksimal totalvekt på 3500 kg. var det hele 2000 kilo overvekt på bilen. Dette er nesten 60 % overlast, noe som gjør at føreren blir politianmeldt.

For at lasten kunne bli fraktet videre på lovlig vis, endte det med at lasten måtte deles opp i hele turer. Med en slik overlast er ikke  kjøretøyet trafikksikkert, presiserer Statens Vegvesen.

Denne typen varebiler har ofte ikke med nyttelast en ca 800 kg, men de blir dessverre fylt opp til randen med varer, heter det i meldingen fra Statens Vegvesen.

Flere varebiler i trøbbel

Denne kombinasjonen krever et BE-førerkort, noe fører ikke hadde. Foto: Statens vegvesen
900 kilo overlast endte med en anmeldelse for denne føreren. Foto: Statens vegvesen

I Solør og omegn hadde kontrollenheten fra Jessheim tatt seg en tur. Fokuset på kontrollen var lette og tunge biler.  Det endte med fem bruksforbud for: utslitte dekk, manglende lys og ADR dokumenter. Fire gebyrer ble utstedt for mangler på/i dokumenter og ett for dårlige dekk.

Her var det også to varebiler som havnet i trøbbel. Det er fort gjort å "glemme" at man må ha tillatelse til å trekke henger, noe føreren av en kombinasjon som krever BE-førerkort smertelig fikk erfare. Kjøreturen ble belønnet med en anmeldelse.

Det var også en fører som slet med vekten på varebilen. Med 4400 kilo på vekta var det 900 kilo overlast for denne varebilen. Føreren blir anmeldt for forholdet kan Statens Vegvesen opplyse.

Forsiden nå