Tunnelen mellom Gvammen og Århus er det største oppdraget Notodden Flis og Mur AS har fått hittil, sier Trond Langedok som driver selskapet.
Tunnelen mellom Gvammen og Århus er det største oppdraget Notodden Flis og Mur AS har fått hittil, sier Trond Langedok som driver selskapet. (Foto: Leca)

Leca i tunnelen

- Slike prosjekter blir det flere av, spår Trond Langedok.

Han har investert i skikkelig maskineri for å kunne mure høyere, lettere og sikrere i tunneler.

80 bygg

Langedok driver Notodden Flis og Mur. Den 9,4 kilometer lange tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Telemarksfirmaet har hatt, med en kontraktpris på rundt fire millioner kroner. 
Egentlig er det ti store og 70 små prosjekter, forklarer han:

- Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Så skal de sprøytes med sprøytebetong etterpå, forklarer han i en pressemelding.

Investerte

Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen. Det er innkjøpt en Manitou-laster til å løfte lecablokkene opp i høyden inne i tunnelen:

- Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju–åtte meter høye, sier Langedok.

Han har investert i håp om at det kan bli flere store tunnelprosjekter av samme type.

- Skulle vi stått og lempet blokkene opp, hadde det tatt flere uker, sier han.

Med lasteren på plass kan han få kjørt blokkene helt inn til riktig sted i tunnelen og løftet dem opp. Alt i alt trenger han 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.

Vannproblemer

De skal brukes under vanskelige forhold. Hovedentreprenør NCC hadde håpet å sette Norgesrekord i tunneldriving. I stedet ble det Norgesrekorder i vanntrykk, tror anleggsleder Ingar Karlsen.

Mange vannårer med høyt trykk gjorde at det måtte til mye ekstraarbeid for å få tettet lekkasjene.

Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny vei i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr at tunge kjøretøy sparer 18 minutter på turen fra Oslo til Haugesund.

Prosjektinformasjon

  • Prosjekt: Mælefjelltunnelen, E134 fra Gvammen i Hjartdal til Århus i Seljord
  • Byggherre: Statens Vegvesen
  • Hovedentreprenør: NCC
  • Murarbeider: Notodden Flis og Mur
  • Produkter: Leca Basicblokk 20 og 25 cm, Leca Byggeplank 20 cm

Forsiden nå