Seksjonsleder i Statens vegvesen region Øst under en kontroll på Taraldrud kontrollstasjon der flere norske biler ble bøtelagt for feilregistrert bombrikke.
Seksjonsleder i Statens vegvesen region Øst under en kontroll på Taraldrud kontrollstasjon der flere norske biler ble bøtelagt for feilregistrert bombrikke.

Leter febrilsk etter bomfeilen

Mye tyder på at menneskelig feil hos bomselskapene har ført til urettmessige bøter til norske lastebileiere.

 

Etter at det ble innført obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy, har det blitt utdelt mange bøter til sjåfører uten gyldig bombrikke. For en god del av de norske sjåførene har det vist seg at bombrikken de trodde var i orden, faktisk var registrert som personbil og ikke på tung kjøretøy. Det gir også bot på 8000 kroner, det samme som om brikken hadde manglet helt.

Les saken: Kjører lastebil med personbil-bombrikke

Både bomselskapene og Vegdirektoratet prøver fortsatt å nøste opp i hva som egentlig har skjedd.

- Når vi foretar kontroll av bombrikker, er vi gitt et dataverktøy av Vegdirektoratet som vi forholder oss til. Det er hva som står i dette registeret vi forholder oss til når vi gir gebyr for manglende abonnement. Bileierne får opplyst klagefrist på gebyret slik at de kan ta sin sak videre dersom de ønsker det, forteller Geir Mjøsund, leder for utekontrollseksjonen i Statens vegvesen region Øst, til AT.no.

- Statuslista speiler det som ligger inne i systemet, forteller avdelingsdirektør for brukerfinansiering i Vegdirektoratet, Åge Jensen.

Altså: står det at kjøretøyet er registrert som personbil når Statens vegvesen gjør en kontroll, så er det registrert som personbil fra bomselskapet.

Feil på papir

Så er det spørsmål om hvordan registreringen har foregått. Kommunikasjonssjef Norges største bomselskap Fjellinjen, Hilde Foss Christensen, mistenker at feilregistrering kan ha skjedd når kunder har inngått avtaler på papirskjema.

- Vi har bare fått et konkret eksempel å sjekke opp fra våre kunder. Vi trenger flere eksempler for å finne ut hva som har skjedd. Det er ingens intensjon å sverte lastebilsjåfører eller lastebileiere. Det som kanskje kan ha skjedd før, er om en avtale som er inngått på papir. Da er det noen menneskehender som er innom avtalen som skal punche riktig, og da kan det oppstå feil, sier hun til AT.no.

Hun oppfordrer bileierne til å logge seg på sin side hos bomselskapet, eventuelt sjekke fakturaen, for å forsikre seg om at kjøretøyene de eier er registrert i riktig klasse.

Fjellinjen sluttet å tilby papiravtaler i løpet av 2014, og alle registreringer skjer nå via nettet. Ifølge Christensen skal det ikke være mulig med feilregistreringer i deres system nå, dersom kunden faktisk huker av for rett bilstørrelse på nettskjemaet.

Kritikk av Vegvesenet

- Vegvesenet gir gebyr feil

Før helgen sendte Norges Lastebileier-Forbund (NLF) ut en , fordi de bøtela lastebiler for personbilbombrikke, selv om lastebilene hadde registreringsskjema med bekreftelse på at bilen var meldt inn som tungt kjøretøy. Eksemplene NLF viste til, var avtaler registrert på papirskjema.

Les saken: - Vegvesenet gir gebyr feil

Dermed kan mye tyde på at feilen ligger i registreringen av papirskjemaet inn i datasystemet, og at svikt i rutinene hos bomselskapene kan være feilkilden. Dette prøver Vegdirektoratet nå å finne ut av så fort som mulig, sier Åge Jensen hos Vegdirektoratet.

- Vi prøver å finne ut av dette er og hva slags omfang dette har. Vi prøver å få fakta på bordet, uten å trekke noen for raske konklusjoner. Får man et gebyr som er feil, har man klageadgang. Da er det viktig at man får med seg dokumentasjonen fra bomselskapet, sier Jensen.

Tar kampen for kundene

Abax er et selskap som administrerer bombrikker for nordiske bedrifter. De merket stor pågang på begynnelsen av året med kunder som fikk bøter til tross for at bilene deres var registrert som tunge kjøretøyer.

Daglig leder i Abax, Bjørn Erik Helgeland, sier at de skal ta kampen på vegne av kundene sine som har fått urettmessig gebyr.

- Vi har sagt til våre kunder at de skal betale boten, så etterbetaler vi dem og tar ansvaret for å rydde opp i etterkant slik at ingen av våre kunder blir økonomisk skadelidende, sier Helgelad til AT.no.

Han mener at problemet trolig har vært feilregistreringer hos bomselskapenes underleverandører, men at problemet ser ut til å være i ferd med å løse seg.

- Vi har ikke hatt noen supporthenvendelser på dette problemet siden tirsdag forrige uke fra våre kunder, sier han. 

Forsiden nå