HVO-diesel-drevet lastebil kombinert med hydraulisk drift av pumpeanlegget gir fossilfrie sparkel-leveranser fra Mapei utført av Ruuds Transport.
HVO-diesel-drevet lastebil kombinert med hydraulisk drift av pumpeanlegget gir fossilfrie sparkel-leveranser fra Mapei utført av Ruuds Transport. (Foto: Mapei)

Leverer sparkelmasse fossilfritt

Gjennom Ruuds Transport leverer Mapei AS nå sparkelmasse på pumpebil med nullutslipp.

Dette er mulig ved bruk av Euro 6-godkjente motorer som kan kjøre på biobasert HVO-diesel kombinert med hydraulisk drift av pumpeanlegget.

- Stadig flere byggherrer setter krav om fossilfrie og utslippsfrie alternativer på byggeplasser. Nå kan vi tilby dette sammen med Ruuds Transport, sier salgssjef Espen Bothner hos Mapei.

Den nye pumpebilen er utstyrt med den nyeste Euro 6-godkjente motoren som gir svært lave utslipp av NOx og partikler. Når denne kjører på biobasert HVO-diesel blir utslippene av CO2 redusert dramatisk. Dette er i tråd med anbefalingene fra DNV GL, som har utarbeidet en veileder for bruk av fossilfrie og utslippsfrie alternativer på byggeplasser på vegne av blant annet Enova, Klimaetaten Oslo Kommune og en rekke store aktører i byggebransjen.

- I tillegg til svært lave utslipp, har vi droppet dieselaggregatet som driver pumpeanlegget og erstattet dette med hydraulikk som drives av motoren på lastebilen. Det gjør at vi kan kjøre inn på en fossilfri byggeplass og tilfredsstille alle krav, forklarer Knut Ruud i Ruuds Transport.

Ved å droppe aggregatet synker dessuten totalvekten, slik at det blir mulig å frakte fem tonn ekstra sparkelmasse på bilen.

- Det er viktig for oss å ligge i forkant av utviklingen, og nå har vi fått en pumpebil for sparkelmasse som er mer driftssikker og effektiv, med en betydelig miljøgevinst i forhold konvensjonelle pumpebiler, understreker Ruud.

Ruuds Transport har også en sparkelbil der pumpeutstyret kan drives av elektrisitet fra byggeplass via en 125 ampere-kontakt.

Forsiden nå