Sees på Bauma: Foreløpig bare tegning av den nye 45-tonneren med variabel plassering av hytta og femdelt bom på 36 meter.
Sees på Bauma: Foreløpig bare tegning av den nye 45-tonneren med variabel plassering av hytta og femdelt bom på 36 meter.

Liebherr kompaktkran

Den nye 45-tonneren, LTC 1045-3.1, er et supplement til Liebherrs andre terrenggående modeller i 3-akselklassen. Kranens kompakte utforming gjør den velegnet for arbeid under trange forhold, og den sies å være like god å kjøre på vei som de andre.

Den nye modellen løser et problem førerne av city-kraner har, nemlig begrenset sikt, noe som ikke er så heldig under kjøring i urbane strøk.

Flyttbar hytte

Med elektronisk styrt hydraulikk kan man gjøre litt av hvert, og å flytte hytta fremover til en egen kjøreposisjon er kanskje ikke verdens mest utfordrende oppgave teknisk sett, men nå er det iallfall gjort av Liebherr.

Hytta beveges fremover til venstre kranhjørne ved hjelp av en teleskoperende arm, og der festes den mekanisk. Som tegningen viser, blir hytta sittende så lavt at føreren har god sikt til høyre under bommen.

Takket være at styringen på bakerste aksel er hastighetsavhengig, er nykommeren meget sporstabil i høyere hastigheter og meget smidig i lave hastigheter, ifølge Liebherrs forhåndskommentar. Svingradiusen målt på bommen, med 14R25-dekk er bare7,4 meter. Blir det for mye, kan selvfølgelig bommen heves slik at chassis-hjørnet utgjør begrensningen. Da blir svingradiusen bare5,9 meter. Chassis-lengden er8,9 meter, men kan reduseres ved å demontere oppbevaringsboksen foran. Da reduseres lengden til7,7 meter. Når det gjelder bredde, er den avhengig av dekkdimensjon. Med rett dekkbredde holder kranen seg innenfor2,54 meter. For en kompaktkran som skal være i stand til å entre en fabrikkhall, eller lignende, er totalhøyden en avgjørende faktor. LTC 1045-3.1 har en høyde på3 meter. Hvis ikke telerestriksjoner og bruvektstabeller ødelegger for den, kan kranen ankomme arbeidsstedet og begynne på jobben umiddelbart. Den veier fullt utstyrt 36 tonn.

Undervogn med nyheter

Motoren er en MB-diesel, den største i OM900-serien, og yter 326 hk/1300 Nm. Girkassen er ifølge informasjonen vi har, en 6-trinns automatkasse fra ZF (med tre trinn bakover). Men det forundrer oss ikke om det er en modifisert ZF AS-Tronic med converter i stedet for plateclutch.

For første gang i Liebherrs historie anvendes luftstyrte skivebremser på en mobilkran. Det gir raskere reaksjon, større bremseeffekt og enklere service. Hvis kunden vil ha retarder, er eneste alternativet en Telma-modell, med andre ord en elektromagnetisk utgave.

Forsiden nå