SKINNEGÅENDE: Det nye sorte vidunderet fra Ljungby har fått drift på railaggregatet som forflytter den hengende maskinen fremover på skinnene. (Foto: Ljungby)
Jernbaneunderstell bak på hjullasteren. (Foto: Ljungby)
SKINNEGÅENDE: Det nye sorte vidunderet fra Ljungby har fått drift på railaggregatet som forflytter den hengende maskinen fremover på skinnene. (Foto: Ljungby)
SKINNEGÅENDE: Det nye sorte vidunderet fra Ljungby har fått drift på railaggregatet som forflytter den hengende maskinen fremover på skinnene. (Foto: Ljungby)

Ljungby med skinnedrift

VERDENS FØRSTE: - Vi har arbeidet i to år med konseptet før vi nå er klare for lansering av vår L15 hjullaster med drift på skinnehjulene, sier markedssjef Benny Granath i Ljungby Maskin.

Vanligvis forflytter hjullastere seg med hjulene når de skal bevege seg fremover på skinnegangen, mens påmontert jernbaneunderstell holder maskinen på rett plass. Under transport henger de 43 cm høyere, men senkes når lastemaskinen skal plasseres i rett posisjon på skinnegangen.

- Forskjellen med vår nye løsning, er at hjullasteren kjører i rett posisjon over skinnegangen, jernbaneunderstellet senkes og lastemaskinen heves og blir hengende. Ved hjelp av to hydrauliske motorer kan railunderstellet selv kjøre mens maskinen blir hengende. Maks. hastighet er 20 km/t og fremdriften styres av maskinføreren fra hytta. Det gjelder også bremsesystemet som er integrert i railhjulene, forklarer Granath.

Praktisk løsning

Et av ankepunktene ved å forflytte hjullasteren på hjulene langs skinnegangen, har vært at hjulene kan ødelegge eller påvirke elektroniske sensorer og verktøy på siden av skinnene.

- Med vår nye løsning fjerner vi problemet, får en sikrere bruk og samtidig kan hjullasteren gjøre nødvendige jobber med å kjøre materialer og utstyr til og fra skinnearbeidene. Foreløpig er systemet godkjent i Sverige, men jeg regner med at det snart vil være klart i Norge, Finland og andre europeiske land, sier Granath.

Forsiden nå