RIGGER SEG TIL: Denne nye AMV-riggen skal benyttes på Færøyene.
RIGGER SEG TIL: Denne nye AMV-riggen skal benyttes på Færøyene.

LNS i gang på Færøyene

Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) er i gang med tunneljobben på Færøyene.

LNS er i et arbeidsfellesskap med Articon (Færøy-entreprenør) på i dette prosjektet. LNS driver tunnelen (T9,5, et løp, 1940 meter) og utfører vann- og frostsikring. Articon står for utkjøringen av steinmassene (ca. 125.000 m3) og bygger to kmk vei i dagen. Prosjektet har en verdi på ca. 145 millioner kroner.

- Det er en veldig enkel tunnel med lite vann- og frostsikring, innredning og injeksjon, sier prosjektleder John Magnus Lello til AT.no.

Les også: Nytt LNS-eventyr i utlandet

Første salve ble satt 1. desember, og det er beregnet åtte måneder til tunneldrivingen. LNS har for øyeblikket 15 personer på plass på Færøyene nå, og antallet vil normalt være et sted mellom 15 og 20 personer.

FLOTT NATUR: På Færøyene er det stort sett snøfritt om vinteren, noe som skal bli deilig for flere LNS-ansatte.
FLOTT NATUR: På Færøyene er det stort sett snøfritt om vinteren, noe som skal bli deilig for flere LNS-ansatte.

Opprinnelig skulle tunneldrivingen starte i september, men på grunn av større mengder løsmasser enn planlagt planlagt ved forskjæring, ble det noe utsettelser på tunneljobben.

- Vi flyttet forskjæringen 30 meter der det var fastere fjell. Derfor mistet litt tid, men det er ikke noe dramatikk i det, sier Lello.

Ny AMV-rigg

LNS har med en splitter ny AMV 3-boms underjordsrigg til prosjektet, men ingen reserverigg. I tillegg har LNS med utstyr som sprøytebetongrigg, lastemaskin og reserve lastemaskin, piggemaskin, servicemaskin, et par lastebiler (stuff og lade) og bil med kurv.

- Og nå gleder du deg til en vinter på Færøyene?

- Ja. Jeg er akkurat i ferd med å gjøre ferdig et prosjekt i Mo i Rana, et forferdelig snøhøl på vinteren. Det skal bli deilig å komme til snøfritt og plussgrader en vinter nå, gliser Lello.

 

Forsiden nå