15-tonneren 865 er den største av de to modellene Komatsu Forest nå lanserer.

Nye lassbærere fra Komatsu

Komatsu Forest lanserer to nye lassbærere med Steg IIIB-motorer. Nye transmisjoner, større førerhytte og økt lastekapasitet er også nytt hos duoen 855 og 865 som på sikt skal erstatte lassbærerne 840.4 og 860.6.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Nye 855 har lastekapasitet på 13 tonn og storebroren 865 15 tonn. Det er for begge nykommerne ett tonn mer enn "gamlingene" 840.4 og 860.6 klarer.

Nye motorer

De nye E3 Power-motorene kommer fra Sisu Diesel, og Steg IIIB-kravene løses ved SCR-teknologi og DEF - Diesel Exhaust Fluid (AdBlue). Motoren i 13-tonneren er på6,6 literog 150 kW (201 hk) med et maks dreiemoment på 950 Nm. 7,4 liter-motoren i 15-tonneren yter 158 kW (212 hk) og har maks. dreiemoment på 1000 Nm.

Selvjusterende transmisjon

Duoen er utstyrt med nye transmisjoner som automatisk tilpasser drakraft og hastighet alt etter last og terreng/hindringer. Nytt er også automatisk "overrusningskontroll". 15-tonnerens boggi er nå utstyrt med navreduksjon.

Lastearealet på den nye KF-duoen kan justeres hydraulisk fra 3,2-4,1 m 2 på 13-tonneren og fra 3,2-4,5 m 2 på 15-tonneren.

Rommelig førerplass

Lassbærernes førerhytter er større enn de "gamle", og store glassflater gir god sikt alle veier. Kortere eksosrør bidrar også til økt sikt.

Større dør betyr større hytteåpning som gjør inn-/utstigning av førerhytta enklere. Førerstolen er også ny, og konsoller/styrespaker har forbedret ergonomisk utforming. Føreren har fått flere og større lagringsrom til disposisjon. Bedre isolering mellom motor/førerhytte har redusert innvendig lydnivå betraktelig, ifølge produsenten.

Ny utforming av motorpanseret gir enklere tilgang til vitale servicepunkter.

Til sommeren

13-tonneren leveres med CRF-kranen 8.1 som har en rekkevidde på 7,8 m. Kranen kan også leveres med9,6 mrekkevidde. Storebroren 865 er ustyrt med CRF 11-kranen som leveres med samme rekkevidde(r).

Begge lassbærerne blir markedsklare i løpet av sommeren, med et lite "forsprang" for 13-tonneren.

Powered by Labrador CMS