Meråkerbanen har en betydelig lavere standard enn banen har på svensk side. Mittbanan ble for mange år siden elektrifisert helt fram til riksgrensen mot Norge, og banen er nylig opprustet og modernisert for store beløp. På norsk side har banen dieseldrift og manuell trafikkstyring. Det ønsker den norske regjeringen å gjøre noe med.
Meråkerbanen har en betydelig lavere standard enn banen har på svensk side. Mittbanan ble for mange år siden elektrifisert helt fram til riksgrensen mot Norge, og banen er nylig opprustet og modernisert for store beløp. På norsk side har banen dieseldrift og manuell trafikkstyring. Det ønsker den norske regjeringen å gjøre noe med.

Lover 3,9 milliarder til Trønder- og Meråkerbanen

Tirsdag kom samferdselsminister Marit Arnstad med nok en lekkasje fra Nasjonal Transportplan (NTP), som legges frem om en og en halv uke.

Regjeringen ønsker å bruke 3,9 milliarder kroner til opprusting, elektrifisering og forbedring av Trønder- og Meråkerbanen de første årene av den nye NTP-periode, som starter i 2014.

- Vi har snudd trenden. Det bygges mer jernbane enn noen gang, sier Arnstad og viser til at rødgrønn regjering de siste åtte årene har tredoblet investeringsbudsjettet for jernbanen, sier Arnstad til Adresseavisen.

Slik fordeles de 3,9 milliardene:
600 millioner til bru og dobbeltspor Hell-Værnes.
800 millioner til elektrifisering og forbedring av Meråkerbanen.
1,9 milliarder til Trønderbanen og elektrifisering og prioritering av strekningen Trondheim-Steinkjer.
600 millioner til stasjoner og kryssingsspor.

Forsiden nå