Michelin lanserer X-Tweel, et luftløst radialdekk til kompaktlastere.
Michelin lanserer X-Tweel, et luftløst radialdekk til kompaktlastere. (Foto: Michelin)

Luftløst radialdekk for kompaktlastere

Michelin lanserer X-Tweel, et luftløst radialdekk til kompaktlastere.

Michelin X Tweel passer til mange bruksområder hvor man kjører på ulike veier og underlag. Dekket kommer med to ulike dekkmønster, der Hard Surface Traction-modellen har en maksimal levetid ved bruk på belagt veidekke, skriver Michelin i en pressemelding.

Fordelene

Michelin trekker frem flere fordeler med bruk av luftløse dekk i motsetning til de mer luftfylte dekk:

Vedlikeholdsfritt: Michelin X Tweel erstatter nåværende dekk, hjul og ventilenhet. Det er ikke behov for monteringsutstyr for montering av hjul og dekk. Når de er montert på kjøretøyet, må man heller ikke kontrollere lufttrykket.

Ingen kompromiss: Ettersom dekket gir utmerket stabilitet, kan kompaktlasteren jobbe raskere og med høyere komfort, noe som vil øke produktiviteten. Føreren vil ikke bli like sliten og effektiviteten vil forbedres. Michelin X Tweel gir en jevn kontaktflate med en levetid som er to til tre ganger lenger enn luftdekk med samme mønsterdybde. I tillegg vil man oppleve mindre sprett og «rebounds», som er typisk for luftdekk, på grunn av den unike energioverføringen gjennom polyuretan-eikene.

Ingen stans: Michelin X Tweel har egenskapene til et luftdekk, men uten risikoen for dyrebare stopp i arbeidet grunnet punktering eller andre ytre påvirkninger.

For alle vanlige

Det nye dekket består av en universell 8-hulls skive i tungt stål som gjør det enkelt å feste hjulet på alle vanlige kompaktlastere. Dekket har et dypt og åpent dekkmønster som er ideelt for selvrensing og trekkraft. Et beskyttet underlag gjør det mulig å regummiere dekkmønsteret om og om igjen.

Nullgradersbelter og ComposiCoil en patentert design som gir dekket en god lateral stivhet og god motstandskraft mot skader og støt. De kraftige polyuretan-eikene gjør dekket i stand til å håndtere store belastninger og er motstandsdyktige mot støt. Kjøringen blir mykere og gir en unik energioverføring som reduserer støt som kan oppstå med luftfylte dekk.

Forsiden nå