Utfordringene står i kø for Tollpost-sjef Robin Olsen.
Utfordringene står i kø for Tollpost-sjef Robin Olsen.

- Må bli mer tilpasningsdyktig

- Endrede rammevilkår gir utfordringer for norsk godstransport, men også muligheter for dem som tilpasser seg best.

Det understreket adm. direktør Robin Olsen i Tollpost Globe på selskapets presselunsj i dag.

Tilpasningsdyktig

- Det har ingen hensikt å stå og rope på myndighetene. Tilpasningene må vi gjøre selv. Vi opplever stadig flere bileiere og transportører som ser løsninger med å tilslutte seg vårt system, sa Olsen som påpekte at det er blitt lønnsomt å være lastebileier.

Jernbane-katastrofe

Ifølge Tollpost-sjefen er infrastrukturen for norsk jernbane en katastrofe.

- Vi har vært over 70% på bruk av jernbane i vår godsfremføring. Nylig var vi under 50% på grunn av kvalitetssvikt og dårlig utbygd infrastruktur. Nå er det imidlertid på vei opp igjen hvor 55%-60% av godset går på jernbane. Vårt motto er imidlertid at vi bruker bane når vi kan og bil når vi må, sa Olsen.

Sjåførmangel

Den tidligere LTL-formannen understreket også at over 1000 lastebilsjåfører har forsvunnet siden 2008, og viste til pris- og lønnspress som årsaker til kapasitetsmangel på sjåfører.

Tollpost Globe vil i år nå en omsetning på ca. 3,3 milliarder kroner. Tollpost er markedsleder i Norge innen pakker, stykkgods, parti og InNight. Selskapet håndterer daglig 60.000 pakker og 20.000 paller, og har etablert et solid nettverk fra Tana i Finnmark til Kristiansand i sør med 36 avdelinger, 1000 utleveringssteder, 900 ansatte og 800 sjåfører.

Forsiden nå