MAN effektiviserer produksjonen

MAN Truck & Bus har nå trukket opp linjene for hvordan produksjonen i Europa skal organiseres i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det hele er selvsagt spørsmål om effektivisering og rasjonalisering for at selskapet skal ha muskler til å møte fremtidens konkurranse. Produksjonen vil være konsentrert om München og Salzgitter i Tyskland, Krakow i Polen og Steyr i Østerrike.

Produksjonen av tunge lastebiler (TGS, TGX)skal konsentreres til München og Krakow. Fabrikasjon av førerhuspaneler og lakkering av dem skal gradvis overføres til München.

Reservedeler og reservedelsforsyningen skal flyttes fra München til Salzgitter. Renovering av komponenter skal også skje i Salzgitter. Produksjonen av busschassiser skal etter hvert flyttes til Ankara i Tyrkia.

Steyr fortsetter som produksjonssted for lette (TGL) og mellomtunge (TGM) lastebiler, samt førerhusinteriør for de samme produktene. Førerhuspaneler til TGL og TGM skal etter hvert produseres i München, slik tilfellet er for de tunge lastebilene. Steyr vil også være modifikasjons-senter for lastebiler. Dette innebærer at det meste av spesialkjøretøy skal innom denne fabrikken før de sendes kunder.

MANs omorganisering vil kunne medføre overtallighet i bemanningen. Dette vil bli løst gjennom naturlig avgang, førtidspensjonering og overføring av stillinger til eierselskapet Volkswagen.

Powered by Labrador CMS