Det var rift om MANs ene hybrid distribusjonsbil under MANs pre-IAA-arrangement.
Det var rift om MANs ene hybrid distribusjonsbil under MANs pre-IAA-arrangement.

MAN-hybrid trekkplasteret

Selv om selskapet i en periode har gått på sparebluss, opprettholdt MAN Nutzfahrzeuge tradisjonen med å samle fagpressen i München-området i juli til pre-visning av nyheter før storutstillingen IAA i Hannover i september. I et relativt nyhetsfattig arrangement ble den nye MAN TGL 12.220 Hybrid et av trekkplastrene.

Hybriden til tross, for pressen var det situasjonen mellom MAN og Scania med Volkswagen som storeier, som interesserte mest.

Samtaler bekreftes

På Pre-IAA et par uker før MAN-arrangementet ble det bekreftet at samtaler mellom MAN og Scania var igang, men uten konkretisering av hva de gikk ut på. På MAN-arrangementet sa den nye konsernsjefen, Dr. Georg Pachta-Reihofen, åpent at samtaler med Scania pågikk, og at scenariet var å se hva man kunne samarbeide om.

Om ettermiddagen samme kveld (22. juli kl. 15.46) tikket det inn melding til Anlegg&Transport hvor Scania-sjefen, Leif Østling, bekrefter at MAN/Scania-studiet har konkludert med at selskapene har potensial for samarbeid på fire områder: Gearbokser, bakaksler, varer/utstyr og hybrid teknologi.

Dette vil ikke berøre MAN/Scanias-merkeidentitet, men begge selskap vil tjene på samarbeidet, ble det understreket.

Hybrid nr. 2 på IAA

For to år siden presenterte MAN sin gråfargede TGL 12.220 Hybrid på IAA. I mellomtiden er det foretatt tester og videreutvikling, og den bilen som nå presenteres på IAA i september vil stå frem i energiriktig grønn/metallic drakt.

MAN-hybriden vi fikk anledning til å prøvekjøre to runder på den korte prøvestrekningen hos MAN, var orange, og har gått i testing i lengre tid.

- I løpet av kort tid skal MAN bygge 3-4 hybrid-testbiler til for å prøve ut ny teknikk, sier utviklingssjef Eberhard Hipp. Den modellen vi nå har under testing, er 50% bedre enn den vi viste på forrige IAA, men det gjenstår mye testing før bilen er klar for markedet.

Testbilen en prototype

Testbilen er en 12-tonns MAN TGL Hybrid med 220 hesters 4-sylindret EEV dieselmotor og 60-kW elektromotor som leverer kraft til hybridenheten. El-motoren/generatoren fungerer ved igangkjøring på de to første girene og lader batteriene under bremsing. Systemet inneholder en automatisk 6-trinns girkasse.

Samarbeidspartnere på området er ZF og Continental (Siemens).

Forsiden nå