Bauma er en messe for hele verden. Derfor er det forståelig at den enkle, men robuste MAN TGS WW ble hauset opp til tross for at den ikke er salgbar i Europa.
Bauma er en messe for hele verden. Derfor er det forståelig at den enkle, men robuste MAN TGS WW ble hauset opp til tross for at den ikke er salgbar i Europa.

MAN TGS for alle markeder

MAN TGS er MANs anleggsbil "par excellence", og det produseres en spesiell utgave av den for verden utenfor, og en annen for oss. Den nye TGS WW (World Wide) hadde verdenspremiere på Bauma 2010.

World Wide-utgaven er beregnet på markeder som Afrika, Australia, Midt-Østen og Russland. Den er litt enklere enn TGS for Europa. Den mangler endel raffinementer som kreves i Europa, og leveres som Euro 3 som høyeste miljø-utgave.

Men denne utgaven er spesielt robust og er beregnet på hard drift, mye overlast og harde kjøreforhold inkludert mye støv og fiendtlige klimaforhold.

MAN har hatt en tilsvarende utgave av TGA som ifølge MAN selv har vært en suksess. Nå tar altså TGS over, for det er denne modellen som nå er blitt MANs anleggbil.

"Vår" TGS har alt

Den europeiske MAN TGS er nå fullutviklet, og på Bauma ble det understreket at den omfattes av 60 måneders, eller 5 års drivlinjegaranti. Det betyr at de to aktuelle motorene, D20 og D26, er til å stole på. Det samme gjelder ZFs girkasser og ikke minst MANs bakaksler som i sin tid ble utviklet sammen med Eaton.

"Fullutviklet" betyr blant annet at modellen tilbyr alle akslekonfigurasjoner, fra 4x2 til 8x8. Den tilbyr alle kjente fjærtyper fra trapes til helluft. TipMatic-systemet som styrer ZF-kassen i MAN TGS, er versjonen TipMatic Offroad som blant annet skifter raskere enn road-utgaven.

Nytt for TGS 6x4 er det vi må kalle "svingbrems" (Lenkbremse i MANs terminologi) som har til oppgave å redusere svingsirkelen i trange farvann. Når sjåføren trykker på en knapp og hastigheten er under30 km/h, vil de innerste bakhjulene bremses ned under en svingmanøver hvis rattdreiningen går over en viss grense.

Forsiden nå