OMFATTENDE: Kubota tilbyr et omfattende motorprogram, ikke bare i sine egne maskiner, men også til andre leverandører. Dette er V5009 med et volum på 5 liter og effekt på 214 hk. Den skal lanseres tidlig neste år.
OMFATTENDE: Kubota tilbyr et omfattende motorprogram, ikke bare i sine egne maskiner, men også til andre leverandører. Dette er V5009 med et volum på 5 liter og effekt på 214 hk. Den skal lanseres tidlig neste år. (Foto: Kubota)

Mange motorvarianter fra Kubota

Det er ikke bare en motorløsning som skal føre oss inn i fremtiden, mener den japanske maskin- og motorprodusenten Kubota.

Kubota er en betydelig motorleverandør også til andre merker. Kubota BUEE (Business Unit Engine Europe) opplevde et rekordår i 2018, og selskapet vil vise produkter fra sitt mest omfattende motorprogram noensinne på Bauma 2019 i Tyskland.

Kubotas langsiktige forretningsstrategi er å tilby markedet en motorplattform som dekker alle typer drivstoff og applikasjoner, som diesel, bensin, komprimert og flytende gass, samt mulighet for dual fuel-løsninger som kombinerer to typer drivstoff.

På Bauma presenterer Kubota også en videreutviklet versjon av en mikro-hybrid prototype-motor som første gang ble vist på Intermat 2018 i Paris.

Kubota-motorene tilfredsstiller nå Europas strengeste avgasskrav, Steg V. Selskapet fortsetter å investere betydelige midler i nye teknologier for å kunne øke motoreffektiviteten og gi enda bedre tilpasning til forskjellige maskintyper.

Blant høydepunktene under årets Bauma er de nylig lanserte motorene V1505-CR-T og D902-T. I tillegg blir det fokusert på den fremtidige 09-serien, en global motorplattform som vil være på markedet fra 2020. Dette er en motorserie som vil tilfredsstille europeiske Steg V, Amerikanske EPA Tier 4 og de kommende kinesiske avgasskravene for motorer til offroad-markedet.

Forsiden nå