Mange nyheter i Geneve

Mange nyheter i Geneve

På Geneve-utstillingen i mars vil en rekke bilnyheter bli presentert. A&T har tatt en kikk på noen nyheter innen SUV- og varebilmarkedet.

For to år siden skrev A&T at Nissans andre elektriske bil blir e-NV200. På messen i Sveits vises en prototype på personbilutgaven av e-NV200 for første gang i Europa. Bilen vil, sammen med Nissan Leaf, videreføre Nissans engasjement innen 0-utslippskjøretøy. Rekkevidden blir omtrent som i LEAF, mens lasterommet og lastekapasiteten er likt med dagens NV200. e-versjonens front skiller seg fra dagens NV200 ved at den får en ladeport i fronten, en blå Nissan logo og LED-kurvelys.

I førerhuset skiller e-utgaven seg ut med bruk av instrumentering for elektriske kjøretøy, samt muligheter for avansert telematikk-bruk. En stor skjerm i midtkonsollen kan benyttes i sammen med lesebrett etc.

Mesteparten av drivlinjen er den samme som i Nissan LEAF. Batteripakken består av 48 lithium-ion moduler som leverer kraft til en 80kW AC-motor som igjen yter 280 Nm dreiemoment omgående fra start. Dette gir god akselerasjon og komfortabel kjørefølelse. Ifølge produsenten vil energiforbruket være på et nivå som sikrer effektiviteten for nyttekjøretøy.

 Siden sist sommer har det Posten i Japan hatt en prototype til testing i Yokohama, og i desember fikk også FedEx i London det samme.

Opel Mokka

Opel lanserer en ny kompakt SUV med navnet Mokka. Bilen får tre motoralternativer, en 1,6-liters bensinmotor på 115 hk, en 1,4-liters turbomotor som yter 140 hk, samt en 1,7-liters CDTI-dieselmotor på 130 hk. Opel fokuserer på sikkerhet, og introduserer et førerassistentsystem som er basert på «Opel øye» frontkamera og et ryggekamera. Bilen blir tilgjengelig med for- eller firehjulsdrift.

Peugeot med flere premierer

Peugeot Partner får en facelift som integrerer bilen bedre i Peugeot-familiens nye designprofil. Motorene på henholdsvis 75 og 90 hk, er oppgradert for å tilfredsstille Euro 5-kravene. 90-hesters motor kan leveres med tre girkassealternativ, femtrinns manuell, femtrinns manuell med eHDi (med siste generasjons Start & Stopp-teknologi) og en sekstrinns EMG girkasse med e-HDi. En EMG girkasse er en manuell girkasse som girer automatisk ved hjelp av en enkel clutch. CO2-nivået i enkelte utgaver er helt nede i 123 g/km. Bilen blir tilgjengelig i to lengder, med henholdsvis 3,7 og 4,1 m3 lasterom og lastekapasitet fra 625 til 850 kg. I Norge vil alle lagerførte Partnere, med unntak av EMG-girkasseversjoner, få Grip Control, ESP, klimaanlegg, tre seter og norsk komfortskillevegg. Som tidligere vil 4x4-versjoner konvertert hos Dangel, også stå på programmet.

Peugeot Expert får også ny front, og en mindre motoroppgradering. 2,0-litersmotoren som yter 163 hk får redusert CO2-nivået til 168 g/km, samt at drivstofforbruket blir noe redusert. Sammen med dette motoralternativet vil det nå også komme en 6-trinns automatgirkasse. Også Expert får Grip Control. Bilen kommer i to lengder og to høyder, med lasterom fra 5 til 7 m3 og inntil 1200 kg nyttelast. De lagerførte versjonene blir utstyrt omtrent som Partner.

Under Geneve-utstillingen er det personbilvariantene Tepee av Partner og Expert som stilles ut. Varebilutgaven av begge modellene blir tilgjengelige i Norge denne våren. Nytt i Norge er også «Alltid på veien», en omfattende kampanje som innebefatter fem års veiassistanse, tre års service- og reparasjonsavtale, Statoils kaffeavtale og en «Alltid på veien»-app. Sistnevnte inneholder Wimp (musikktjeneste), navigasjon, tilbud fra Peugeot, timebestilling av verksted og Viking assistanse. Pakken følger med alle Partner, Expert og Boxer som selges i Norge etter 1.1.12. Garantien er som tidligere, fem år eller 100.000 km.

En annen interessant bil fra Peugeot er den nye 4008, en 4x4 SUV som har verdenspremiere i Sveits. Bilen er basert på samarbeid mellom PSA og Mitsubishi, og i Europa vil bilen kun bli tilgjengelig i 4x4-versjon. Bilen får fire motoralternativ, to med bensin på 1,6 l (116 hk) og 2,0 l (150 hk), samt to diesel-varianter 1,6 l (112 hk) og 1,8 l (150 hk). Bensinmotorene leveres sammen med en femtrinns manuell girkasse. Den største av disse kan også leveres med CVT (konstant variabel kraftoverføring). Til bilene med dieselmotorene leveres kun en 6-trinns manuell girkasse. I Norge blir ikke bilen tilgjengelig som varebil på grønne skilter.

Ny Outlander på trappene

Det er elleve år siden den første Outlander fra Mitsubishi så dagens lys, og nå kommer tredje generasjon. Dette er en bil som er bygd på en global plattform. Bilen er tidsriktig med lavt CO2-utslipp. Den er fullspekket med sikkerhetsutstyr som frontkollisjonsvarsler, adaptiv fartsholder og kjørefeltassistent, for å nevne noe. Outlander blir tilgjengelig med 2- eller 4-hjulsdrift, og med 2,0-liters bensin eller 2,2-liters dieselmotor. I kombinasjon med bensinmotoren er en CVT-kasse tilgjengelig, mens det til dieselversjonen kommer en helt ny sekstrinns girkasse. Bilen vil ikke være tilgjengelig i Europa før til høsten, og i 2013 vil en «Plug-in hybrid» bli lansert.

 

Forsiden nå