To av de fem Manitou-truckene avbildet sammen med produktsjef Ragnar Ovenstad (t.v.), direktør Sverre Gabrielsen, Normann Olsen Maskin AS og kaptein Cato Berg, orlogskaptein Marius Lystad og major Øistein Sabel Christophersen, alle Forsvarets Logistikkorganisasjon.
To av de fem Manitou-truckene avbildet sammen med produktsjef Ragnar Ovenstad (t.v.), direktør Sverre Gabrielsen, Normann Olsen Maskin AS og kaptein Cato Berg, orlogskaptein Marius Lystad og major Øistein Sabel Christophersen, alle Forsvarets Logistikkorganisasjon.

Manitou-kjemper til Forsvaret

Forsvaret innrullerer flere "franskmenn" i sine rekker. Fem Manitou MHT 10210L teleskoptrucker settes nå inn i tjeneste. Dermed er 11 Manitou-trucker trukket i "grønt" for tjeneste i inn- og utland.

Det var i 2008/2009 Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) kjøpte de første seks Manitou-truckene av Normann Olsen Maskin AS. Nå har FLO kjøpt ytterligere fem teleskoptrucker, denne gang Manitou-modellen MHT 10210L som med sine 28,3 tonn skal være verdens største serieproduserte teleskoptruck.

21 tonn løftekapasitet

Manitou-kjempen på 28,3 tonn har en løftekapasitet på 21 tonn v/900 mm lastsenter (16 tonn v/1200mm lastsenter). Løftehøyden er9,7 mog rekkevidden i horisontalplaner er6,1 meter. 28-tonneren som er2,66 mbred,2,96 mhøy og6,86 mlang, har Mercedes-Benz-motor med effekt på 175 hk (128 kW), hydrostatisk drift, 4 hjulsdrift/-styring (hundegang) og nivellering av overvogna. Forsvarets nye franskmenn har en topphastighet på25 km/h.

Til Afghanistan

Fire av maskinene er sandfarget og skal tjenestegjøre i Afghanistan, den femte i grønn uniform skal til Rena leir. Teleskoptruckene skal primært brukes som terrenggående lasthåndteringsmaskiner av containere, men vil også bli brukt til mange andre varierte arbeidsoppgaver som for eksempel materiell-/ ammunisjonshåndtering og brøyting/snølasting. Truckene er levert med skuffer på2000 liter.

Spesialutstyr

Forsvarets nye Manitou-kvintett er spesialutstyrt med ryggekamera, bunkringspumpe, bomflyt (lastdempende bom), batterilader, motor-/hydraulikkvarmer, sentralsmøring, pallegafler med hydraulisk spredning og sideforskyvning, betjening av 3 og 4 funksjon fra førerhytta, oljebadsfilter, nødstyring, mekanisk støtte av bom ved vedlikeholdsarbeider, verktøykasse, snøkjetting, intercom, våpenfeste og lysbeskyttere.

Teleskoptruckene som kan operere i temperaturområder +50 til -37 O Celsius (Forsvarets krav), er beregnet for å kunne benytte NATO-drivstoffet F-34 Turbin.

Første gang

Det er første gang Normann Olsen Maskin (NOM) leverer den største Manitou-modellen. Kanskje blir det flere, for NOM og FLO (Forsvarets Logistikkorganisasjon) har i forbindelse med dette salget undertegnet en rammeavtale om levering av flere Manitou-trucker.

De fem teleskoptruckene skal transporteres til Sessvollmoen på Romerike hvor det i februar avholdes opplærings- og førerkurs.

Forsiden nå