Gjennomslag: Marti-ansatte feiret siste salve i Ryfylketunnelen. Foto: Marti AS
Gjennomslag: Marti-ansatte feiret siste salve i Ryfylketunnelen. Foto: Marti AS

Marti satte verdensrekord

24. januar 2018 smalt siste salve i Ryfylketunnelen.

Nå er drivingen av verdens (til nå) lengste og dypeste undersjøiske veitunnel ferdig etter nesten fire og et halvt år med hardt arbeid.

Entreprenøren Marti har også tatt i bruk ny og miljøvennlig teknologi i arbeidet med verdensrekorden.

Transportbånd

Blant annet har selskapet brukt transportbånd for å transportere ut tunnelsteinen. Siden transportbåndet er elektrisk drevet, kutter det CO2-utslipp.

På det meste var båndet 6,2 km langt. At arbeidet til tider har foregått nesten 300 meter under havoverflaten har også vært krevende.

- Innsig av saltvann har gitt ekstra slitasje på maskinene våre i tunnelen. Og parallelt med drivingen har logistikk-utfordringene bokstavlig talt stått i kø. Det har vært både krevende og motiverende å sette verdensrekord, og transportbåndteknologien har gitt oss erfaring vi vil ta med videre inn i nye prosjekter, sier Åsmund Ellingsen, daglig leder i Marti AS.

Lokal omsetning

Entreprenøren har også blant annet bygget 388 meter med portalbygg, 3 pumpekummer og 5 tekniske rom. De har også gjort vann- og frostsikring og tidvis elektroarbeid parallelt med drivingen.

I arbeidet med å drive Ryfylketunnelen, har lokale leverandører vært benyttet i stor grad, opplyses det fra Marti. Så langt skal prosjektet ha skapt nesten 600 millioner kroner i lokal omsetning.

Den tette kontakten med byggherre Statens vegvesen har også vært viktig for prosjektet:
- Arbeidet til Marti er godt utført og samarbeidet har vært konstruktivt, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder for Ryfast-prosjektet.

Forsiden nå