Imponerende Bauma klarte å samle 415.000 besøkende.
Imponerende Bauma klarte å samle 415.000 besøkende.

Maskinbransjens dragning mot Asia

Bauma i München virker som en magnet på maskin-, utstyrsprodusenter og maskininteresserte. Til tross for at Island-vulkanen stoppet flytrafikken i hele Europa og anleggsindustrien har hatt sitt verste år i moderne tid, tok hele 415.000 besøkende fra 200 land, på mirakuløst vis, seg frem til München for å bivåne verdens største maskinshow med over 3000 stands. Dette til tross, signalene fra München er at nå dras hele verden mot Asia.

Messe München International (MMI) som arrangerer Bauma, er kanskje den første som har sett denne utviklingen, og har tatt konsekvensen av det som skjer. MMIs velsmurte organisasjonsapparat har etablert 14 kontorer rundt i verden og har kommet langt i arbeidet med å knytte nye allianser. Allerede i november arrangeres BaumaChina samtidig som BaumaIndia er under utvikling. Vi vil få se nye vekstområder hvor Bauma-navnet knyttes opp mot større messearrangementer, og da kan en jo spørre seg om følgende: Vil Bauma i München klare å holde sitt jerngrep på utstillerne når de store markedene blir å finne andre steder enn i Europa og den vestlige verden?

Asia-veksten

Noen dager før Bauma hadde A&T gleden av å møte Komatsus Europasjef, Akira Sugiki, da han besøkte forhandler Hesselberg Maskin i Norge. Hovedbudskapet fra Komatsu-sjefen er at avstanden mellom giganten Caterpillar og Komatsu nå minskes. Antall maskinsalg omregnet i prosent, etter at Caterpillars betydelige motorproduksjon er tatt bort, er blitt sterkt redusert de siste årene. Avstanden vil etter Sugikis mening bli enda mindre, og hans svar på vårt direkte spørsmål, hvorfor, var entydig:

- Den store veksten i maskinsalget vil skje i Asia hvor Komatsu har sikret seg et godt fotfeste med et velutviklet produksjons- og markedsapparat i hele regionen. Det gjelder først og fremst Kina, men også India og andre land som er i sterk utvikling. Mens salget bråstoppet i resten av verden i 2008/2009 var det vekst i Asia. Jeg tror Komatsu kan passere Caterpillar i fremtiden. Vi har i 2009 vært det mest lønnsomme selskapet i bransjen og ikke latt oss friste til å dumpe prisene.

Katastrofale 2009

Adm. direktør David C. A. Phillips i velrenommerte Off-Highway Research er heller ikke i tvil om at strømmen går i retning Asia. Med bemerkelseverdig hurtighet har det velkjente bildet over de globale aktørenes markedsandeler fått seg en kraftig trykk. Opplest og vedtatt de siste årene har vært: Caterpillar ca. 30%, Komatsu 18% og deretter 4-5 aktører på 5-9%.

Katastrofeåret 2009 resulterte i følgende:

-Den totale maskinproduksjonen i verden ble halvert, fra en million til 500.000 enheter.
-Avstanden mellom Caterpillar (48.555) og Komatsu (40.315) er nå vel 8000 maskiner.
-Volvo, som resultatmessig hadde enorme tap, har klatret opp på 3. plass (36.484) og ligger snaue 4000 maskiner bak Komatsu.
-Det mest bemerkelseverdige er kanskje at Kinesiske Liugong har klatret opp på 4. plass (32.815) og snaue 4000 maskiner bak Volvo.
-Deretter kommer Doosan, JCB og Longgong (Kina) hakk i hel, mens Hitachi er på 8. plass.

Listen over verdens 29 mestselgende selskap har fått en rekke ukjente fabrikanter, de fleste kinesiske som har gjort store hopp i løpet av fem år. Sunward lå på 69. plass i 2005 og er nå på 28. plass, Sany var nr. 67 i 2005 og er nr. 19 nå. Foran seg har de produsentene XCMG (21 i 2005) på 12. plass og XEMC (14 i 2005) på 9. plass.

Med tillatelse fra Off-Highway Reserarch gjengir vi listen over de største produsentene i verden.

Hva skjer fremover

Er det kun spesielle markedsforhold i 2009 som har resultert i de store forskyvningene mellom produsentene, slik at dette vil endre seg og falle tilbake i normale folder når anleggsverdenen igjen normaliserer seg?

Vi skal ikke forsøke oss på kokebokoppskrift, men det er all grunn til å peke på endel klare trekk på bakgrunn av utviklingen de siste årene:

-Kinesiske produsenter har et stort hjemmemarked og fornyer maskinene sine i rask takt. Ofte så raskt at det kommer beskyldninger fra etablerte maskinprodusenter om kopiering. Senest på Bauma fikk JCB rettens tillatelse til å dekke til produsenter som har piratkopiering. Det stopper neppe kinesiske produsenter som også satser på eksport.
-I "katastrofeåret 2009" klatret Volvo CE opp på 3. plass på verdensrankingen. Selskapet vet hvilken betydning Kina får, og har etablert seg med forskningssenter i Kina som i løpet av noen år vil ha noen hundre ansatte. Tilstedeværelse i Kina er en nøkkel til suksess.
-Volvos suksessrike leder, Tony Helsham, fulgte en offensiv oppkjøpslinje som brakte Volvo inn i nye maskinsegmenter. Han ble pensjonert, men dukket opp på arenaen igjen like før Bauma som konsernsjef i ambisiøse Doosan fra Sør-Korea.

På kort sikt tyder mye på at Caterpillar og Komatsu blir å finne i lederreollen, men bak dem er det blitt tettere og avstanden fremover er blitt mindre.

En ting er imidlertid sikker: Fremtidig suksess blir tuftet på hvordan de globale aktørene posisjonerer seg i Asia og vekstmarkedene. Det gjelder ikke bare BRIC-landene, Brasil, Russland, India og Kina.

Forsiden nå