Renault Master fås med bakhjulsdrift fra 3,5 tonn og oppover. Den kan bestilles med single eller doble bakhjul.
Renault Master fås med bakhjulsdrift fra 3,5 tonn og oppover. Den kan bestilles med single eller doble bakhjul.

Master med vellykket motorvalg

I begynnelsen av mars inviterte Renault på prøvekjøring av nye Renault Master i traktene rundt Nice i Sør-Frankrike.

I tidligere Master er det montert en 2,5-liters motor, mens den nye Renault Master har fått en 2,3-liter. Denne motoren er en variant av den kjente M9R-serien som i utgangspunktet er en 2-liters motor.

De nye motorene har en dreiemomentkurve med langt, flatt parti som gjør dem meget fleksible. 125-hesteren som vi kjørte, har en momentkurve som ligger på 310 Nm fra 1250 o/min. og helt opp til 2500 o/min. Tilsvarende kurver finner vi både i den mindre 100-hesters motoren og i den sterkere 150-hesteren.

Førermiljøet

Førerposisjonen er god, og Renault har montert et behagelig sete. Ettersom undertegnede er utstyrt med noen korte stubber av ben, har høyre kne en tendens til å ligge og hvile mot utbulingen hvor girveksleren sitter i dashbordet. I den nye Master gikk det raskt å finne en behagelig kjørestilling, og instrumenteringen satt raskt i kroppen.

Plasseringen av navigasjonen oppe over midtspeilet var gjenstand til diskusjon blant journalistene. Etter en stund syntes de fleste at den var grei, men ved kjøring i bymiljø med hyppige gatebytter anbefaler vi å skru opp styrken på radioen. Lyden til navigasjonen er nemlig koblet sammen med radioen, og da er det fort gjort å ta feil avkjøring fra eksempelvis en rundkjøring med mange veivalg.

Gode kjøreegenskaper

Det gode inntrykket vi hadde etter kort prøving på Mortefontaine-banen i desember, er i alle fall ikke svekket etter to dagers kjøring med både for- og bakhjulsdrevne biler. Prøvekjøringen foregikk på varierte landeveier, med noen korte strekninger på motorvei og i bymiljø.

På returen til flyplassen fikk vi virkelig testet kjøreegenskapene siden min kroatiske kollega plutselig begynte å få knapp tid til flyavgang. På forhånd var det opplyst at turen til flyplassen skulle ta 1 time og 45 minutter. Navigasjonssystemet i bilen korrigerte dette til knappe 2,5 timer. Det resulterte i at vi ikke hadde tid til å ligge altfor lenge og lunke bak gamle 2CVer og andre, eldre veteraner. Forbikjøringer med Master, lastet med 800 kg, viste seg å være helt uproblematiske. Bilen satt som støpt i de krappe svingene, og akselerasjonen var det heller ikke noe å utsette på.

Både kollegaen og undertegnede rakk flyene med akseptabel margin og stort sett etter å ha ligget innenfor lovlige fartsgrenser.

Forsiden nå