Georg Weiberg (til venstre), leder av Truck Product Engineering, og Hubertus Troska, toppsjef for Mercedes-Benz lastebiler i Europa og Latin-Amerika, gir oss et lite glimt av fronten på nye Mercedes-Benz Antos. Vi mer enn aner et sterkt slektskap til nye Actros.
Georg Weiberg (til venstre), leder av Truck Product Engineering, og Hubertus Troska, toppsjef for Mercedes-Benz lastebiler i Europa og Latin-Amerika, gir oss et lite glimt av fronten på nye Mercedes-Benz Antos. Vi mer enn aner et sterkt slektskap til nye Actros.

MB Antos - ny distribusjonsserie

Daimler er noe hemmelighetsfull når det gjelder den nye lastebilserien Mercedes-Benz Antos, men det er ikke så vanskelig å gjette at serien skal erstatte Axor, antakelig den tyngre delen av Atego og samtidig være et supplement til Actros.

Daimler har kun distribuert skisser for utvendig utseende og førerplassen, samt et par detaljbilder. Et av disse viser såpass mye av fronten at det ikke er så vanskelig å skjønne at her vil familielikheten med nye Actros være svært fremtredende.

Tung distribusjon

I pressematerialet fra Daimler heter det at Antos er konstruert for «tung distribusjon over kortere strekninger», fritt oversatt. Dette må bety at serien har elementer som gjør den særlig effektiv innenfor distribusjonssegmentet. Vi formoder at førerhusprogrammet er utviklet for å matche dette. Ifølge pressematerialet kommer det kort (S) og mellomlangt (M) førerhus med 2,3 meters bredde. Materiellet sier ikke noe om førerhusvarianter ellers, men man skal ikke se helt bort fra muligheten for forskjellige høydevarianter, både når det gjelder montering på chassiset og takhøyde.

Ellers forteller pressemateriellet at chassisvekten vil være lav. Vi formoder at produktutviklerne hos Mercedes-Benz har kunnet starte med ganske blanke ark, og da har man selvsagt ønsket lettest mulig konstruksjoner.

Mange varianter

Antos blir åpenbart en meget omfattende serie. Den kommer både som trekkvogn og langt chassis i totalt 67 forskjellige akselavstander mellom 2650 og 6700 mm. Det enorme utvalget av akselavstander mer enn indikerer at Antos også vil bli produsert i treakslet utførelse. Mon tro om man også ser for seg varianter med fire aksler?

Et annet sterkt signal om at Antos blir en kjøretøyserie som skal favne vidt, er at bilen tilbys med hele 13 forskjellige effektuttak fra 238 til 510 hk. Det innebærer blant annet hele serien OM 471-motorer (12,8 liter) med effekter fra 421 til 510 hk, samme som i nye Actros. Ytterligere to motorserier vil være tilgjengelig i Antos. Det gjelder OM 470 (10,7 liter) med effekter fra 326 til 428 hk og OM 936 (7,7 liter) som strekker seg fra 238 til 354 hk. De to sistnevnte seriene ble lansert så sent som i mars, og alle effekter finnes i Euro 6-utførelse. Om Antos kan leveres med Euro 5-motorer den første tiden, slik tilfellet er med nye Actros, sier pressematerialet ikke noe om. Se for øvrig motoroversikten nedenunder.

Trekkraft og økonomi

Som første tidsskrift i Norge har A&T hatt anledning til å kjøre to av de nye Euro 6-motorene som kommer i Mercedes-Benz Antos. Det var riktignok i to MB Citaro bybusser som nettopp er satt i serieproduksjon med Euro 6-motorer, men motorene er de samme som i lastebilene. Rent konkret har vi kunnet stifte bekjentskap med OM 936 i utførelsen med 299 hk og OM 470 på 360 hk. Trekkraft og akselerasjonsevne virket upåklagelig. Et særtrekk er dessuten at de har stor kjørbarhet på svært lavt turtall. Det indikerer muligheten for lavt drivstofforbruk.

Begge motorseriene er designet helt fra grunnen av. Generelt erstatter de motorer med større volum og lavere maksimaleffekt, noe man gjerne kaller «down seizing» idag. Den kompakte utførelsen innebærer også lavere vekt enn de motorene som blir erstattet. Selv om etterbehandlingsutstyret for eksosen veier endel, blir det oppveid av lettere motorer.

Automatisert giring

I likhet med storebror Actros kommer også Antos til å bli levert med PowerShift automatisert giring. Det innebærer trolig også lettere utførelser av Mercedes-Benz' automatiserte girkasse som i sin nyeste versjon ligger i tetsjiktet sammen med I-Shift fra Volvo og ZF AS-Tronic.

Mercedes-Benz Antos vil få premiere på nyttekjøretøyutstillingen IAA i september. Følger Daimler sitt nye prinsipp med del-slipp av informasjoner, er det godt mulig vi kan bringe mer stoff om den nye Antos-serien før dette.

Forsiden nå