De frigjorte skissene fra Mercedes viser at designerne ønsker å tydeliggjøre Mercedes-profilen i nye Citan.
De frigjorte skissene fra Mercedes viser at designerne ønsker å tydeliggjøre Mercedes-profilen i nye Citan.

MB Citan en ny «Cityracer»

Over 180-journalister fra hele Europa var tilstede da Mercedes offentliggjorde navnet på den nye «lille» varebilen Mercedes-Benz Citan.

Det har lenge vært kjent at Mercedes har planer om en varebil i den minste klassen, det er heller ingen hemmelighet at den nye bilen, Citan, har utspring i Renault Kangoo.

Det er lagt ned mye arbeid i å skape en egen Citan-identitet og ikke bare montere en stjerne i grillen på den eksisterende Kangoo-en.

Det som er mer interessant, er i hvilken grad den nye bilen vil skille seg ut fra dagens Kangoo. Ifølge de offentliggjorte skissene, vil de utvendige endringene være betydelige.

Ifølge talen til varebilsjef Volker Mornhinweg i Mercedes-Benz skal det nye medlemmet i varebilfamilien leve opp til Mercedes-standarden på alle punkter. Bilen skal ha en instrumentering og kontrollorganer som føreren automatisk kjenner seg igjen i, og en kjørekomfort som gjenspeiler andre Mercedes-produkter.

El-bil på vei

Foreløpig er produsenten tilbakeholden med informasjon om den nye bilen, men Mercedes lover at både diesel- og bensinmotorene vil ha et lavt drivstofforbruk, et lavt CO2-utslipp og ha en «Mercedes»-kjørekarakeristikk. I tillegg vil bilene bli tilgjengelige med en BlueEFFICIENCY-pakken. En elektrisk versjon er også under planlegging.

Alle MB Citan vil være utstyrt med ESP som standard, og sikkerhetsaspektet, både når det gjelder kvalitet og utstyr, skal være på et høyt nivå.

Bilen vil komme i fem versjoner, 3-varebil lengder, en Mixto og i en Crewcab-versjon. Bilen vil også bli tilgjengelig i to forskjellige vektkategorier.

I sin tale gjorde også Mornhinweg det klart at seter, styring og fjæringsoppsett vil være ren Mercedes-Benz. Dette tyder også på at det er gjort mye med understell, styregeometri og inne i førerhuset.

«Kvalitet»

For å sikre at kvaliteten er i henhold til spesifikasjonene, har Mercedes opprettet et eget team som skal arbeide med sluttkontroll av bilene ved Renault-fabrikken. Teknikere fra Mercedes har i lengre tid arbeidet ved fabrikken for å sikre at alle bilens detaljer skal være i henhold til merkets kvalitetsstandard.

Citan skal også ha gjennomgått og bestått tester etter de samme standarder som Vito og Sprinter under utviklingen.

Sist men ikke minst skal prisen på Citan være «ekstremt konkurransedyktig».

 

Forsiden nå