Brøytesjåfør Harald Lien har kjørt brøytebil siden 1991.
Brøytesjåfør Harald Lien har kjørt brøytebil siden 1991.

Med 6x6 og 70° Tellefsdal-plog

Seks år og en dag etter at kollega Ingebrigt Vaagland tok turen til Hemsedal for å besøke Hemsedal Maskinlag og ta bedriftens tre Mercedes Actros nærmere i øyesyn, er vi tilbake hos Hemsedal Maskinlag.

I likhet med turen for 6 år siden var Bertel O. Steens Olav-Kåre Thingwall og Hønefoss-selger Knut Tolpinrud guider til det aktive maskinlaget.

Bil- og maskinparken til Hemsedal Maskinlag er blitt noe utvidet i løpet av de 6 årene som har gått fra vårt forrige besøk. - Nå består den av 8 gravemaskiner, 4 hjullastere, 3 dumpere, 3 Scania og 5 Mercedes lastebiler, sier Rune Eikre. I tillegg har vi noen traktorer, en borevogn, en vals og en MB Sprinter servicebil. Det en dyd av nødvendighet å kunne være selvhjulpne når vi driver virksomhet ute på landet, sier han.

Brøyting med 6x6

Naturlig nok er brøyting en av hovedbeskjeftigelsene på vinterstid. Maskinlaget holder veien mellom Gol og Hemsedals-fjellet fri for snø og benytter en Actros 3351 6x6 med Tellefsdal K-70 plog og et midtmontert skjær. @%:Fører er Harald Lien som har jobbet i anleggsbransjen hele sitt yrkesaktive liv, og for Hemsedal Maskinlag siden 1986. Der har han kjørt brøytebil siden 1991. Egentlig skulle Lien ha startet med brøytekjøring allerede vinteren 90, men en fredagskveld i desember ble gassfoten litt for tung. Et par måneder uten "lappen" resulterte i at han tilbrakte den vinteren i førerhuset på en dumper i stedet.

Rydding av grøftekanter

Ettersom solen skinner og veien opp fra Gol ikke har behov for brøyting, går turen med Harald Lien i stedet inn mot Lykkja for å rydde grøftekanter.

Harald forteller villig vekk at han foretrekker 6x6-biler i brøyting, for da kan han snu nesten hvor som helst. Om han skulle ha behov for å rygge litt ut i brøytekanten for å komme til, er en slik operasjon ikke særlig bekymringsfull. Problemer er det heller ikke dersom en eller annen "utlending" stopper i Golsbakkene, for med 6x6-Actros går det vanligvis greit å hjelpe bilen igang igjen, selv uten kjetting, sier han.

Skryter av plogen

Harald Lien er blitt glad i den nye 70° plogen fra Tellefsdal. Den renser asfalten mye bedre enn de tradisjonelle plogene som har 40-45° vinkel.

Det som likevel kan være noe negativt med denne løsningen, er dersom brøytekantene blir for høye. Da kan plogen kaste ut snøen litt lavt, mener Lien.

Brøytebilen er også utstyrt med saltstrøingsaggregat fra Falköping, for nå blir det saltet helt opp til Hemsedalsfjellet.

Forsiden nå