Med markedets største hytte blant mindre hjullastere tok salgsrepresentant Stephanie Moog hos Kramer utfordringen og tok med seg Tom Erik Huuse, Hans Christian Hagen og Kjell Sæter fra Expert Maskinutleie inn i 780-hytta. Sæter har allerede sikret seg 6 av de nye Kramer-lasterne.
Med markedets største hytte blant mindre hjullastere tok salgsrepresentant Stephanie Moog hos Kramer utfordringen og tok med seg Tom Erik Huuse, Hans Christian Hagen og Kjell Sæter fra Expert Maskinutleie inn i 780-hytta. Sæter har allerede sikret seg 6 av de nye Kramer-lasterne.

Med markedets største hytte

- Kramer har benyttet finanskrisen på en effektiv måte og overrasket alle på forhandlerkonferansen i februar. Da ble vi presentert for en totalt nyutviklet hjullasterserie på seks nye kompaktlastermodeller, inkludert teleskoplasteren 680T, og alle vises her på Bauma, sier daglig leder Tom Erik Huuse i H&H Maskin AS, Moss.

Det som forbauset Huuse og kollega Hans Christian Hagen mest, var at Kramer hadde gjort hjemmeleksa skikkelig både ved benchmarking og ved å lytte til ønsker fra forhandlerne.

- Vi ble tidligere innkalt til Kramer for å komme med våre ønsker og synspunkter om de maskinene som sto på programmet. I den nye maskinserien som presenteres her i München, er det tatt hensyn til alle ønskene vi hadde. Det er imponerende å registrere at selv den minste detalj om endring er kommet med i den nye hjullasterserien, sier Huuse.

Seks modeller

Kramers nye 80-serie kompakthjullastere består av seks modeller med Kramer 380 som den minste og Kramer 780 som den største i modellserien som går fra 1,2 til 4,5 tonn. I tillegg presenterte Kramer to nye, kompakte teleskoplastere, modellene 1245 og 2506, slik at man i realiteten hadde hele åtte nye små hjulgående modeller på Bauma.

Maskinene har en skuffekapasitet som spenner fra 0,3-2,5 m3, og alle modellene har fått Kramers varemerke, allhjulsstyring inkludert "hundegang".

Stillegående

I pressematerialet oppgis det at lasterne har fått 15% mer trekkraft, 7,5% mer kraft ved lasting og 10% mer brytekraft. Forbedringene er gjort uten at maskinvekten er økt.

En annen og viktig forbedring i den nye serien er at maskinene er blitt mer stillegående.

Kramer understreker sterkt at hver enkelt maskinmodell kan utstyres etter kundens ønske på fabrikken. Lastemaskinene er utstyrt med Kramers Ecospeed hydrostatisk drift, noe som gir mulighet for å stille toppfarten trinnløst opp til 40 km/h. Dette kombinert med en hengerkobling gjør det mulig å bygge en Kramer-laster med henger som trekker opptil 13,5 tonn.

Største hytta

Med et knappetrykk i hytta kan maskinen kobles om fra allhjulsstyring til trekk kun på frontakselen eller til modus krabbestyring. Maskinens hydraulikksystem er organisert i fire kretser med store valgmuligheter avhengig av hva man ønsker.

Sentralt i fornyelsesprosessen er førermiljøet. Ved å forlenge hytta 100 mm har føreren fått mer benplass, pedalene henger over gulvet og hytta er blitt enklere å rengjøre.

Også i bredden er hytta blitt større.

Det er arbeidet mye med å skape riktig ergonomi. Førerspaken er endret slik at den ligger bedre i hånden, og kontrollpanelet har godt lesebare lyssignaler i flere farger. Spakene for varme- og kjølesystemet er samlet og logisk plassert, rattet er regulerbart og seteinnstillingene gir føreren god mulighet for å finne riktig posisjon.

En annen detalj som er svært viktig for norske entreprenører i vinterhalvåret, er mulighet for å montere en ekstra 60-liters drivstofftank på andre siden av førerhytta. Med to dieseltanker og 120 liter drivstoff kan kjørelengden dobles, og det er viktig under snøbrøytingsperioden.

Kramer-Werke GmbH inngår i Wacker Neuson-konsernet.

Forsiden nå