Den store nyheten hos Tysse Mekaniske Verksted AS was en ny maskinhengeer med en liten minidumper med hydraulisk tipp på planet.
Den store nyheten hos Tysse Mekaniske Verksted AS was en ny maskinhengeer med en liten minidumper med hydraulisk tipp på planet.

MEFA 2011

Ny maskinhenger trekkplasteret Tysses nye maskinhenger med lavbygd, helsveiset understell, var den store nyheten på MEFA fra suksessbedriften i Osterøy kommune utenfor Bergen.

Hengeren er en prototyp som ble klar rett før utstillingen, og hengeren skal tilbake til fabrikken for eventuelle endringer etter konstruktive innspill fra besøkende i Granåsen.

- Vi har utviklet en maskinhenger for røft bruk og for transport av minimaskiner, lifter og annen redskap. Målet er å ha hengeren leveringsklar i september, sier salgssjef Kåre Stokken.

Maskinhengeren som ble vist, leveres standard med baklem, bakstøtte, med metallrist alternativt finer (25 mm)/metall i bunnen, skuffehviler, solide surrefester og kraftig nesehjul. En valgmulighet er også todelt baklem, men om det blir endringer etter innspill fra brukerne vil vise seg. Totalvekten er 3500 kg og nyttelasten 2685 kg. Kassemålet er 310/184 cm lengde/bredde og totallengden med drag er 538 cm og bredden 235 cm. Hjulene har dekkdimensjonen 185/70 R 13" (helårsdekk). Det er også laget en noe mindre henger med totalvekt 2500 kg.

Minidumperen

Sikkert plassert på maskinhengeren sto den andre nylanseringen fra Tysse, en helsveiset minidumper med hydraulisk tipp. Hengeren er beregnet for transport av utstyr på trange steder og tilkoblet en ATV eller minigraver. Den er et klart eksempel på selskapets våkne blikk for produktutvikling.

Det er nemlig ikke uten grunn Tysse Mekaniske Verksted toppet salgsstatistikken av tilhengere de fire siste årene. Ifølge oppgaver fra bedriften er det produsert 180.000 hengere fra starten i 1964.

Vekstfilosofi

Nylig har Tysse kjøpt selskapet Hammer Henger, Børsa i Skaun, en bedrift som har et solid rykte for produksjon av spesialhengere og som også markedsfører hele Tysse-programmet.

Den andre nyervervelsen hos Tysse er Letthus Rindal AS, produsent av mobile hvile- og spisebrakker, sanitærvogner, asbestvogner, toalettkabiner, telekabiner, telehytter, kontorer og spiserom. Letthus overtok produksjonen fra Moelven i 1992 og er godt kjent i bygg- og anleggsbransjen. Etter å ha kjøpt 50% av aksjene i Letthus Rindal AS tidligere, overtok Tysse de resterende 50% i april. På MEFA sto naturlig nok også Letthus mobile enheter utstilt. Det er første gang Letthus stiller på en ren anleggsmaskinmesse, men ifølge Nils Heggem ikke den siste.

Med hele Powerscreen-programmet

- Vi har jobbet med Powerscreens sikteutstyr i alle år, og har bygd en solid posisjon i markedet. Da Terex for noen år siden i tillegg ga oss representasjonen av knuseutstyr, betød det en ny utfordring, men også en ny mulighet, sier daglig leder Terje Kristiansen i Powersystem AS, Lørenskog.

Selskapet ble etablert i 1983 og har fem ansatte. I tillegg har Powersystem i alle år hatt et nært samarbeid og serviceavtale med Normas som har verksted i Trondheim, og hvor Frode Holmeng styrer virksomheten.

- Når de har fått spørsmål om sikteanlegg, ble henvendelsene kanalisert til oss. Fikk vi forespørsler om knuseanlegg, har vi tatt kontakt med Trondheim. Dette har fungert utmerket i alle år, sier Kristiansen.

Drivsoff og utslipp

I knuse- og sorteringsbransjen er tendensen den samme som med anleggsmaskiner: Nå er det snakk om redusering av utslipp og lavt drivstofforbruk.

- Derfor er vi er fornøyd med at Terex har gått over fra Cat- til Scania-motorer på større knuseverk. Scania har et lavt forbruk, og motorene fungerer meget bra for denne type maskiner, sier Kristiansen.

Når det gjelder sorteringsverk er det vekslet det mellom motorer fra Caterpillar og Deutz.

Bredt maskinprogram

Powerscreens maskinprogram består av merkenavnene Chieftain (hjul- og beltegående sorteringsverk som har en sorteringskapasitet fra 400-800 tonn/h), Warrior-serien som er bygd for sortering og splitting av en rekke materialtyper og H Range-serien. I tillegg kommer en rekke enklere maskiner, sikter, vaskeutstyr og transportører.

På knusesiden leveres en rekke belteknusere under Pegson-navnet, knusere som ofte kombineres med sorteringsverk for å splitte materialet i flere fraksjoner.

- Vi har blant annet levert to Pegson 1000 Maxtrak med sikt og etter hvert kommer også Pegson 1300 Maxtrak som kan produsere opptil 350 tonn/h, sier Kristiansen.

Full fart med CNH-deler

- Det ble atskillig mer å gjøre enn hva vi først hadde forestilt oss, da vi kjøpte delelageret til Rishaug Maskin AS, sier daglig leder Robert Kvesetberg i Entrack Norge AS.

På MEFA-utstillingen preget promoteringen av det store deleutvalget til New Holland og Kobelcos anleggsmaskiner Entrack-standen. Kvesetberg medgir at salg og service av deler til gamle Kobelco-gravere og de nyere New Holland-maskinene, er blitt en betydelig del av omsetning hos Entrack Norge. Hvor mye delesalget utgjør i prosent av omsetningen i selskapet, er ifølge Robert Kvesetberg ennå for tidlig å si noe om.

- Innstillingen har vært å stå på for fullt fra første dag, for det gjelder å gjøre dette riktig om vi skal beholde kundene. At vi fikk med oss fem dyktige medarbeidere fra Rishaug i Trondheim og en i Rogaland ga oss en flying start.

- Er det ikke fristende å prøve seg på hele CNH-agenturet, når delesalget har vist seg å være en god plattform?

- Importvirksomhet med oppbygging av salgs- og serviceapparat blir for stort for oss. Det vil kreve et helt annet apparat enn vi har idag. Derfor gjelder det å holde seg til det vi kan, og sørge for å gi de mange Kobelco- og New Holland-eierne over det ganske land så god service at de blir hos oss også i fortsettelsen etter at CNH har inngått avtale med ny importør, sier Kvesetberg.

Forsiden nå