I fremtiden vil lastebilen selv kunne booke verkstedtid når den finner det nødvendig.

- Mer smarttelefon enn kjøretøy

Fremtidens intelligente lastebil vil revolusjonere effektiviteten transportbransjen i løpet av få år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det mener Hayder Wokil, direktør for kvalitet og driftstid hos Volvo Trucks.

I dag er det omtrent 175 000 Volvo-lastebiler med online tilkobling på europeiske veier. Flere av dem kan allerede i dag sende informasjon om når de har behov for vedlikehold. I tillegg kan noe av det nødvendige servicearbeidet til og med utføres uten at lastebilen trenger å komme inn på verkstedet, opplyser Volvo Trucks i en pressemelding.

- I løpet av de neste par årene vil lastebilen kunne følge med på sin egen tilstand i sanntid. Dette vil sikre en enklere og raskere service, som i sin tur fører til høyere produktivitet for alle parter - sjåfører, verksteder og transportselskaper, sier Hayder Wokil.

Bestiller egen service

Fremtidslastebilen vil også selv kunne bestille sin egen service og booke de rette mekanikerne til jobben og forhåndsbestille deler. Det vil være mulig å utføre reparasjoner uansett hvor lastebilen måtte befinne seg og på et passende tidspunkt for kjøreplanen. 

- Servicen vil bli synkronisert med lastebilens driftsplan og booket inn på det nærmeste verkstedet på et tidspunkt hvor kjøretøyet uansett ikke vil vært i drift, som for eksempel om natten eller når sjåføren må ta en lovpålagt pause. Via tilkoblingen vil lastebilen også kunne utføre enkle reparasjoner selv, forteller Hayder Wokil.

Tilpasses til hver tur

Akkurat som en smarttelefon, vil morgendagens lastebil automatisk laste ned og oppgradere software. Bilen vil også automatisk kunne sette innstillingene slik at de de blir optimale for hver enkelt sjåfør og hvert enkelt oppdrag - for eksempel vil bilen kunne hente noen ekstra hestekrefter når det er nødvendig.

Etter hvert som lastebilenes tilkoblingsmuligheter utvikles, kan kjøretøyene spesifiseres etter hvert enkelt oppdrag, som i sin tur fremmer en mer effektiv drift.

 

- Den neste generasjonen av lastebiler vil kunne bli ytterligere personlig tilpasset, og det vil for eksempel være mulig å skreddersy bilene slik at de oppfyller sjåførens behov og kjørestil. Lastebilene vil også kunne oppdatere sin egen konfigurasjon slik at den tilpasses spesifikke transportoppdrag, forklarer Hayder Wokil.

Lastebilene fil kunne kommunisere med andre kjøretøy i nærheten, noe som vil øke trafikksikkerheten.

Stor datamengde

En viktig forutsetning for å utnytte fordelene med tilkoblingsmulighetene er innsamlingen av større mengder data.

 

Ifølge Per Adamsson, direktør for strategi og forretningsutvikling hos Volvo Group Telematics, vil dagens lastebil følge den samme trenden som smarttelefonene har fulgt de siste årene. I bilindustrien snakkes det om «The Smartphone on Wheels Evolution». 

- I nær fremtid vil lastebilene kunne kommunisere med andre trafikanter så vel som med mobile fjernaktiverte enheter, som sykkelhjelmer, noe som kan bidra til å redusere risikoen for ulykker og kutte ned på uplanlagte driftsstans, forteller Per Adamsson.

- Takket være slik tilkobling vil fremtidens lastebil også kunne overvåke trafikksituasjonen på egen hånd og velge den mest effektive ruten hvis det er trafikkork eller veiarbeid lenger fremme, fortsetter Per.

Men selv om mye av teknologien som trengs for å realisere fremtidens lastebil allerede finnes, kan det ta litt tid før neste generasjons scenario blir til virkelighet.

- Den største utfordringen ligger i å gå gjennom den enorme mengden data vi samler inn fra kjøretøyene våre. Infrastrukturen for tilkobling på verdensbasis må også videreutvikles før vi kan gjøre neste generasjons visjon til en del av hverdagen, sier Hayder Wokil.

Volvo Trucks mener dette er fire trender i transportnæringen:

1. Smarte tjenester

I tillegg til å forutsi feil vil lastebilprodusentene om et par år være bedre rustet til å forstå hvorfor feil oppstår i utgangspunktet - før de oppstår. Kjøretøyet vil også være i stand til å korrigere mindre feil på egen hånd og sende ut et varsel og bestille sin egen service før et problem oppstår.

2. Mindre administrasjon

I fremtiden vil servicen omfatte mye mindre administrasjon for transportselskapet og verkstedet siden lastebilen vil kunne håndtere mesteparten av dette selv, som bestilling av service og nedlasting og oppdatering av programvaren om bord.

3. Tilkoblede enheter

I fremtiden vil alle produktene rundt oss, som klokker, jakker og sykkelhjelmer, kunne kommunisere direkte med hverandre så lenge tilkoblingen tilfører verdi. Fremtidens klokke vil for eksempel ikke bare vise tiden, den vil også kunne overvåke sjåførens puls og sende ut et varsel - og til og med aktivere autopilot - hvis det skulle skje noe med sjåføren.

4. Personlig tilpassing

Jo mer informasjon lastebilprodusenten har om hvem som sitter bak rattet, og hvem som eier kjøretøyet, desto enklere blir det å skreddersy lastebilen slik at den matcher spesifikke kjørestiler og transportoppdrag.

 

Powered by Labrador CMS