Fra den storslåtte lanseringen i München 28. januar hvor to gravemaskiner løftet av teppet av den første Mercedes-Benz Arocs.
Fra den storslåtte lanseringen i München 28. januar hvor to gravemaskiner løftet av teppet av den første Mercedes-Benz Arocs.

Mercedes-Benz Arocs er lansert

MÜNCHEN (AT.no): Mercedes-Benz lanserte sin nye serie anleggsbiler med seriebetegnelsen Arocs for pressen i München 28. januar.

Dermed er hele det tunge lastebilprogrammet fra Mercedes-Benz blitt fornyet. Det tar imidlertid fortsatt noe tid før Arocs-programmet er leveringsklart. 

Interiøret minner sterkt om både Actros og Antos.
Interiøret minner sterkt om både Actros og Antos.

Ytterligere en milepæl er det at Daimler nå pensjonerer sine legendariske V-motorer og satser utelukkende på rekke-seksere i sitt globale motorprogram. Denne prosessen startet hos Daimlers amerikanske datterselskap Freightliner for flere år siden og blir sluttført i Europa ved overgangen til Euro 6 og den nye Mercedes-Benz produktpalletten bestående av nye Actros, Antos og nå altså Arocs.

Omfattende program

Det er tatt frem en vektoptimert Arocs-variant for betongbiler.
Det er tatt frem en vektoptimert Arocs-variant for betongbiler.

Arocs er en omfattende lastebilserie. Her finner man alt fra 4x2-biler og opp til 8x8, med motoreffekter fra 238 til 625 hk fra motorstørrelser på 7,7 - 10,7 - 12,8 og 15,6 liter. Sistnevnte er flunkende ny i Europa har betegnelsen OM 473. Den har imidlertid eksistert i amerikansk utførelse i Freightliner i flere år. Med 625 hk som kraftigste motorisering er det åpenbart at Daimler ikke har intensjoner om å delta i effekt-kappløpet som er ledet av de svenske merkene og til en viss grad MAN. OM 473 Leveres også i effektvarianter på 517 og 578 hk. Motorserien er også tilgjengelig i Actros.

Arocs fås med 14 forskjellige førerhusvarianter i bredder på 2,3 og 2,5 meter, og programmet har et bredt spekter av akselkonfigurasjoner for både trekkvogner og lange chassis, samt spesialversjoner for betongbiler og tungtrekkere.

Hvis man ser bort fra de aller kraftigste variantene hos Volvo, Scania og MAN er Arocs den første komplette anleggsserien med automatisert giring som standard. Det er etter hvert velkjente PowerShift 3, men med en programmering som er tilpasset anleggskjøring. Manuell giring kan fortsatt leveres på bestilling.

Tre-deling

I og med lansering av Arocs har Mercedes-Benz fullført fornyelsen av Actros-programmet og «gravlagt» Axor-segmentet. «Gamle» Actros, gjerne kalt MP3 omfattet alt fra tunge distribusjonsbiler til langtransportbiler og anleggsbiler. Axor var et supplement innenfor tung distribusjon og lettere anleggskjøring. Actros er heretter rendyrkede langtransportbiler, Antos en svært omfattende distribusjonsserie og Arocs en enda mer omfattende anleggsserie. Til tross for denne tre-delingen har bilene et betydelig større komponentfellesskap enn tidligere, noe som gir Mercedes-Benz store fordeler innenfor produksjon og deleforsyning.

Terrengvariantene bærer underbetegnelsen Grounder. Alle mulige akselkombinasjoner finnes, og Arocs kan også leveres med hydrostatisk forhjulsdrift.
Terrengvariantene bærer underbetegnelsen Grounder. Alle mulige akselkombinasjoner finnes, og Arocs kan også leveres med hydrostatisk forhjulsdrift.

Les den komplette presentasjonen av Mercedes-Benz Arocs i Anlegg&Transport nr. 2. 

Publikum får se Mercedes-Benz Arocs for første gang på anleggsmessen Bauma i München i april.

LES OGSÅ:

 

Forsiden nå