Til tross for dårlig vær de første dagene, ble totalbesøket på Transportmessa bra. Så bra at arrangørene kan notere seg for rekord.
Til tross for dårlig vær de første dagene, ble totalbesøket på Transportmessa bra. Så bra at arrangørene kan notere seg for rekord.

Messerekord på Gardermoen

9344 betalende besøkende var innom Transportmessa på Gardermoen i mai. Det var rekord i messens historie, selv om været heller ikke denne gang viste noe godlune.

Når det gjelder chassisleverandørene, var Transportmessa først og fremst en appetittvekker for det vi får oppleve senere i år.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz hadde en fyldig stand hvor man for første gang fikk samlet en bred palett nye Actros. Et av utstillingsobjektene var nye Actros 1842 som distribusjonsbil, hvor arbeidsforholdene for sjåføren er optimale. Mange av bilene på utstillingen er nå på en landsomfattende karavane.

Dagen før messen åpnet, fikk vi informasjoner om at Mercedes-Benz senere i år kommer med Antos-serien (se egen omtale) som blir et viktig supplement til Actros.

Iveco

Også Iveco viste karavanebiler og hadde karavanestart et par uker senere. Det interessante er at det nå satses sterkere på anleggsbiler. 7-tonnsutførelsen av Daily var også på standen. Den har en nyttelast som er imponerende. Vi skal prøve Iveco-nyheter nærmere sommerferien. Se ellers egen prøvekjøringsrapport fra Iveco Trakker anleggsbil.

MAN

MAN viste et bredt spekter fra sitt program. Nytt på messen var forbedringer på flåtestyringsprogrammet MAN Telematics. Nå håndterer det nedlasting av sjåfør- og bildata. MAN Truck and Bus Norge (Hva var feil med det gamle navnet MAN Last og Buss?) kommer til å kjøre kampanje for å kapre flere kunder til sitt flåtestyringsprogram fremover.

MAN vil ha formell lansering av sine første Euro 6-motorer for lastebiler på nyttekjøretøyutstillingen IAA i september. Det blir motorer i D26-serien (12,6 liter) med effekter på 440 og 480 hk. Biler med disse motorene er faktisk allerede i salg i Tyskland og Sveits. Årsaken er at Mercedes-Benz og Scania er i gang med salg av Euro 6-biler på disse markedene.

Volvo

Volvo viste i stor utstrekning kundebiler, men hadde en liten nyhet på lager. Nå kan også den vestsvenske produsenten levere konsepttrekkvogn i 6x2-utførelse komplett fra fabrikk. - Dette har lenge vært et ønske hos oss, sier Per A. Danielsen som er produktsjef i Volvo Norge. - For Volvo er Norge det fjerde største marked for 6x2-trekkvogner etter Brasil, Kina og Sør-Korea. - Tidligere har trekkvognchassisene blitt komplettert hos FJ Lastvagnar. Nå blir alle komponenter levert til vår fabrikk i Göteborg, og trekkvognene kommer altså klare til bruk direkte fra båndet. Det gir mer rasjonell produksjon og kortere leveringstid.

FJ-komponentene omfatter blant annet verktøykasser med plass til batteri i egen skuff, bred plattform foran svingskive og plattform mellom rammevangene bak, tanker for drivstoff og AdBlue, samt en pen og praktisk innkapsling av ledninger og komponenter bak førerhuset.

Renault Trucks

- Det gjelder å tenke kreativt, sier Lennart Clevemarker, daglig leder i Oslo Truck Center, landets største forhandler av Renault lastebiler og det tyngre varebilprogrammet. - Vi har et samarbeid med bilutleieselskapet Europcar som har Renault varebiler og distribusjonbiler i sin utleiepark. Selskapet hjelper oss med biler både i forbindelse med verkstedbesøk og for å korte ned ventetiden ved nybilsalg.

Sisu

Norges minste nyttekjøretøyimportør, Harald Pedersen i Elverum Maskin AS, smilte som en sol tre dager i strekk. Overgangen til nytt modellprogram fra finske Sisu har tatt så lang tid at det nesten ikke ble salg på et helt år. Nå sto imidlertid nye Sisu Polar klar på Gardermoen. Sisu utmerker seg særlig med akselkombinasjoner nesten ingen andre klarer å levere direkte fra fabrikk, samt rammer som er klargjort for påbygg uten hjelperamme.

Scania

Scania hadde sin første messevisning av et kjøretøy fra det nye anleggsprogrammet, tidligere utførlig omtalt i A&T. Scania arrangerte også den første regionale delfinalen i årets Young European Truck Driver (YETD). Vinner ble 29-årige Torunn Sneis fra Vinterbro. Hun slo sine mannlige kolleger både i økonomikjøring og manøvrering. Hun kjører til daglig lastebil for Bama og stiller som Østlandets representant på landsfinalen i Bergen 18. august.

Forsiden nå