Daglig leder Leif Sagen i Meyership har stor tro på frakten av Nova Sea-laksen med tog. Foto: Per Dagfinn Wolden
Daglig leder Leif Sagen i Meyership har stor tro på frakten av Nova Sea-laksen med tog. Foto: Per Dagfinn Wolden

Meyership med laksetog

Transportselskapet Meyership skal to ganger i uka sende semitrailere med laks sørover til Oslo med toget.

Nova Sea forsøker igjen med togtransport av laks, etter en start som ikke har vært helt problemfri.

Ifølge Rana Blad har Nova Sea inngått en toårig avtale med Meyership.

Semitraileren kjøres tom fra Rana til Lovund, hvor Nova Sea holder til. Deretter fylles den med laks, og sendes mot Oslo med et godstog. I Oslo fylles den med dagligvarer fra Norgesgruppen, og sendes med tog til Trondheim. Etter en ny omlasting i Trondheim, fylles semitraileren med varer som skal til butikker i Rana, Hemnes og Nesna. Mellom Trondheim og Rana reiser hengeren med toget.

Sterk konkurrent

– Vi kan på denne måten konkurrerer mot utenlandske aktører, hvor trailere frakter laks og returvarer etter landeveien. Så benytter vi våre mindre biler og kjører varene ut til butikkene, sier driftssjef Tore Høgli i Meyership.

Salgssjef Bjørn Olvik i Nova Sea sier det er to grunner til at de har startet opp igjen med togtransport av laks. Det ene er at det er bra for miljøet, det andre er trafikksikkerheten.

Men det har vært oppstartsproblemer. Fylkesvei 12 Bustneslia i Rana skaper problemer for tyngre kjøretøy vinterstid, og i år er intet unntak. Allerede første dag speilblank vei til at transportselskapet ikke rakk godstoget, som førte til at laksen måtte kjøres til Oslo.

Ifølge Olvik i Nova Sea reduseres verdien for en full trailer med laks et sted mellom 20.000 til 40.000 kroner av en uframkommelig Bustnesli.

– Siden Meyership satte i gang driften av denne frakteavtalen med oss, har ikke Bustneslia spilt på lag. Det kan bare bli bedre, sier Olvik til Rana Blad.

Smarte Meyership

Daglig leder Leif Sagen i Meyership har for lengst funnet ut at smart samarbeid gir mer gods på jernbane, noe som sparer vegnettet for flere tusen vogntog i året.

Nordland er en tung region innen industri og sjømat med store godsmengder til og fra. I flere miljøer legges det ned en stor innsats for å overføre mer gods fra veg, og det gjelder ikke minst på Helgelandsterminalen i Mo i Rana.

Forsiden nå