Tunnelarbeidet med TBM-en Ulrike og alle de andre prosjektene tilknyttet jernbaneforbindelsen mellom Arna og Bergen er blitt langt dyrere enn antatt.
Tunnelarbeidet med TBM-en Ulrike og alle de andre prosjektene tilknyttet jernbaneforbindelsen mellom Arna og Bergen er blitt langt dyrere enn antatt.

Milliardsprekk på Ulriken-tunnelen

-  Dette bør ikke komme overraskende på noen. Vi har fra dag én meldt at kostnadsoverslaget har vært for lavt, sier prosjektsjef Hans-Egil Larsen.

Nye Ulriken tunnel er den første jernbanetunnelen i Norge som drives med tunnelboremaskin (TBM). Nå har prosjektet gått på en massiv kostnadssprekk, ifølge Bergens Tidene (abonnement).

Les også: Ulriken-TBM foran skjemaBERGEN (AT.no): Ulrikke nærmer seg 1400 meter, og prosjektet er foran skjema.

Pris for den nye strekningen ligger nå på rett under 7 milliarder kroner. I utgangspunktet skulle det komme på litt under 3,9 milliarder.

Det nye kostnadsbildet kommer fram i en ny rapport, som ble laget for å kvalitetssikre oppdraget etter at det ble klart at det gikk mot budsjettsprekk. Tunnelen alene ligger nå an til å komme på 4,4 milliarder, mer enn hele prosjektet opprinnelig skulle koste. Det er et arbeidsfellesskap mellom Skanska Norge AS og østerrikske Strabag AG som er entreprenør på tunneldrivingen. 

For å få prosjektet fullført må samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen be Stortinget bevilge nye milliarder.

TBM-en Ulrike fotografert før den gjøv løs på boringen.
TBM-en Ulrike fotografert før den gjøv løs på boringen. Foto: Espen Braata

Jernbaneverket bygger dobbeltspor på strekningen Arna-Bergen. Ny tunnel på 7,8 km gjennom Ulriken vil utgjøre størstedelen av traseen. Til jobben brukes en tunnelboremaskin (TBM) kalt Ulrikke.

Maskinen som benyttes er en Herrenknecht-maskin med 9,3 meters borehode (62 kuttere, 19 tommer, 223 tonn). Selve maskinen veien ca. 1800 tonn med bakriggen.

Forsiden nå