Ketil Solvik-Olsen fikk en ekte Risa-gravemaskin av styreleder Bjørn Risa. Administrerende direktør Trond V. Tvedt er fornøyd med besøket.
Ketil Solvik-Olsen fikk en ekte Risa-gravemaskin av styreleder Bjørn Risa. Administrerende direktør Trond V. Tvedt er fornøyd med besøket. (Foto: Woldcam»)

Ministeren lover fortgang

- Jeg ser utfordringene og det paradoksale i at bransjen risikerer å bygge ned kompetanse og leveringskraft mens vi jobber med å få ut de virkelig store jobbene, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han besøkte Risa i Rogaland.

Statsråden var onsdag på besøk i Rogaland, der flere entreprenører, blant dem Risa, Stangeland Maskin, Bjelland, Nordbø Maskin og Rygg Maskin har varslet permitteringer på grunn av oppdragstørke.

Dette skjer på tross av at det planlegges iverksetting av flere store utbyggingsprposjekter på mellomlang sikt.

Økt fra 5 til 9,3 milliarder

Det var derfor sultne entreprenører Solvik-Olsen møtte, og han lovet å prøve å få fortgang på prosjekter der det lar seg gjøre.

- Vi har iverksatt arbeidet med å kvalitetssikre Rogfast, og jeg regner med at vi sparer mellom to og fire måneder på å starte denne prosessen allerede nå. I tillegg satser vi for fullt på vedlikeholdsoppgaver, så her er mange oppdrag på vei ut fra Statens vegvesen. Her er det et stort etterslep, og vi øker kontraktsverdien på dette området fra 5 milliarder til 9,3 milliarder i 2016, sa Solvik-Olsen ifølge en pressemelding fra Risa.

Tøff konkurranse - gode priser

Administrerende direktør Trond V. Tvedt i Risa presiserte et annet argument for snarlig iverksetting av oppgaver.

- Akkurat nå er det tøff konkurranse om oppdragene. For oppdragsgiver medfører dette en mulighet til å få i havn gode priser, med andre ord mer vei for pengene.

Et annet faresignal i det siste, har vært at kontraktene blir stadig større, og at det kan sette norske entreprenører på sidelinjen til fordel for store utenlandske aktører.

- Konkurranse er bra, men dette må balanseres mot et ønske om å beholde sterke og gode norske leverandører. Jeg ser faren dersom kontraktene enkeltvis blir så store at de er utilgjengelig e for norske leverandører, så akkurat det må vi ha klar styring på, sa Solvik-Olsen.

Må alliere seg

Samferdselsministeren ser for seg at det må finnes en balanse.

- Vi kommer ikke utenom at norske entreprenører må inngå allianser med utenlandske selskaper. For meg er det likevel et avgjørende argument at vi først og fremst skal ta vare på våre egne nasjonale interesser i en situasjon med økende ledighet og krise i oljeindustrien.

Forsiden nå