Geir A. Mo, direktør i Norges Lastebileier-Forbund, er skremt over at denne sjåføren fikk kjøre videre dagen etter at han ble tatt med 2,49 i promille.
Geir A. Mo, direktør i Norges Lastebileier-Forbund, er skremt over at denne sjåføren fikk kjøre videre dagen etter at han ble tatt med 2,49 i promille.

Mo er skremt av danske myndigheter

- Hvis utenlandske sjåfører kan drikke og kjøre samtidig i Norden, uten å risikere annet enn en seng å sove i, undergraver dette respekten for lover og regler, sier NLF-lederen.

estlandsk trekkbilsjåfør kjøre videre dagen etter at han ble leid stupfull ut av bilen

I Danmark fikk en av politiet.

Geir A. Mo, direktør i Norges Lastebileier-Forbund er glad det ikke er slik i Norge:

- Sjåføren ville bli fratatt førerkortet på stedet dersom dette hadde skjedd i Norge. Han ville ikke fått dispensasjon for å kjøre til grensen engang. Dette ifølge et rundskriv fra Riksadvokaten, sier han til AT.no.

Kjøreforbud og bot

Mo opplyser videre at sjåføren ville fått kjøreforbud i Norge i to år, dersom gjeldende lover hadde blitt fulgt. Det ville også blitt sendt melding til hjemlandets politimyndigheter som på selvstendig grunnlag, etter hjemlandets regler, måtte avgjøre om han skulle miste førerretten.  Boten han skulle hatt er i utgangspunktet på 1 ½ månedslønn. Dersom lønnen er lav, kan den skjønnsmessig fastsettes. Men boten ville ikke vært lavere enn ca. 10.000 kroner etter gjeldene praksis.

Mo mener denne saken er med på å ødelegge respekten for lover og regler, og undergrave trafikksikkerheten.

- Hvis utenlandske sjåfører kan drikke og kjøre samtidig i Norden uten annen risiko enn at de får en seng å sove ut rusen i, undergraver det alt hva vi som moderne samfunn ellers arbeider med for å øke sikkerheten på våre veier.  En slik praksis som danskene her åpenbart har er rett og slett skremmende, og noe som jeg inderlig håper ikke skjer i Norge, sier Mo.

Forsiden nå