Geir A. Mo og Marit Arnstad diskuterer bru eller tunnel.
Geir A. Mo og Marit Arnstad diskuterer bru eller tunnel.

Mo og Arnstad i tunellduell

NLF-sjef Geir A. Mo møter samferdselsministeren ved Oslofjordtunnelen.

Brannen i Gudvangatunnelen og røykutviklingen i Byfjordtunnelen har gitt en kraftig påminnelse om risikoen forbundet med veitunneler. Det er bare et drøyt år siden Oslofjordtunnelen åpnet for alle tunge kjøretøy igjen, etter å ha vært stengt for denne kjøretøygruppen i ett år, som følge av brann i et vogntog.

Fjordkryssing

14. august er Marit Arnstad på valgkampbesøk i Akershus. I den anledning skal hun møte adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) ved Oslofjordtunnelen.

Der skal de snakke om fjordkryssing og bru som alternativ til nytt tunnelløp over Oslofjorden.

Må komme raskt

NLF er i utgangspunktet positive til bru fremfor tunnel, men er også opptatt av at utviklingen av transporttilbudet på tvers av fjorden skal komme på plass raskt. Prosjektering av et nytt tunnelløp er i gang, og kan være ferdigstilt i 2019. En bru vil være ferdig tidligst i 2026. Den endelige beslutningen om det blir nytt tunnelløp eller bru blir tatt i 2015.

Forsiden nå