REO Speed Wagon ble produsert av det Michigan-baserte selskapet Reo Motor Car Company, som ble grunnlagt av Ransom Eli Olds allerede i 1905. Merket eksisterte til 1975 og var også godt kjent i Norge. Personbiler, lastebiler, busser og spesialkjøretøyer sto på programmet.
REO Speed Wagon ble produsert av det Michigan-baserte selskapet Reo Motor Car Company, som ble grunnlagt av Ransom Eli Olds allerede i 1905. Merket eksisterte til 1975 og var også godt kjent i Norge. Personbiler, lastebiler, busser og spesialkjøretøyer sto på programmet.

Mobilia - Museum med lange røtter

Mobilia har røtter tilbake til 50-tallet da transportøren Olavi Sallinen anskaffet sin første "museumsbil".

I løpet av de neste årene anskaffet Sallinen flere historiske kjøretøy, noe som resulterte i åpningen av hans første museum, kalt Vehoniemi Car Museum i Kangasala i 1982. I 1986 opprettet Olavi og kona Lilja en egen stiftelse for å sikre finansieringen av museet. Stiftelsen overtok også driften av museet til den finske forsvarsmakten i 1987. I 1990 ble aktivitetene til Veimuseumet (Det finske vegvesen) og Vehoniemi Car Museum slått sammen, og en ny museumstomt i Kisaranta ble stilt til disposisjon av myndighetene i Kangasala.

Mobilia oppstår

I 1992 ble den første av dagens Mobilia-bygninger tatt i bruk. Fremdeles ble det meste av tungt utstyr stående i de gamle bygningene i Vehoniemi Ridge, men i 94 ble alle museumsaktiviteter overført til det nye anlegget i Kisaranta og i 1996 ble museene omdøpt til Mobilia vei og kjøretøymuseum.

I 04-05 og 08-09 ble lokalene utbygd og i dag har de hele 7500m2 under tak.

Utstillingene

Hvert år endres tema i Mobilias hovedbygning. Nå i 2011 blir utstillingen kalt "Natt langs veien" og skal vise utstyr benyttet langs finske landeveier fra 1920 og frem til i dag. I tillegg til diverse kjøretøy er også kjørekontoret til Sallinen fra 70-tallet gjenskapt. Diverse filmer og modeller blir også benyttet i utstillingen som åpner 26. mars og holder åpent til 30. november.

I en annen bygning på området finner vi Mobilia Classics hvor det til enhver tid er utstilt 26 klassikere bak et glassmonter. Her blir kjøretøyene byttet ut med jevne mellomrom.

Den siste innendørsutstillingen er kanskje naturlig i en motorsportnasjon som Finland: Rally hall of fame. Her hedres internasjonale rallystjerner og biler, hvert år nomineres kjente førere eller andre selebriteter innen rallyverdenen til å bli presentert i denne seksjonen.

Uteområdet

På museets uteområde finner vi et stort utvalg av brakker og annet utstyr som er blitt benyttet under veibygging og i forbindelse med arbeidsløsheten på 50- og 60-tallet i Ffinland. På 50- og 60-tallet ble arbeidsløse benyttet til arbeid på veinettet, og vinteren 58-59 var det hele 50.000 mennesker som var involvert i disse aktivitetene, hvorav 16.000 bodde i brakkebyer. Brakkene som vises på Mobilia, er hentet fra Savo-Karjala og Åbo-områdene.

Finansiering

Som et ledd i finansieringen tilbyr Mobilia å ta vare på historisk materiale for firmaer og organisasjoner. Her blir alt fra bilder og brosjyrer til hele kjøretøy konservert og eventuelt restaurert. Blant annet er det finske politiets og det statlige kringkastingsselskapets historiske kjøretøy plassert i det historiske "hotellet".

Dersom turen går gjennom Finland, anbefaler A&T et besøk på Mobilia. Om du er ute i god tid, finnes det også muligheter for å få en visning blant alle kjøretøyene som står på "hotellet". Se www.mobilia.fi for mer informasjon.

 

 

Forsiden nå