Juryleder Gianenrico Griffini (t.v.) delte ut den nye prisen til MAN-sjef Joachim Drees for MAN autonom-prosjekt eFAS.
Juryleder Gianenrico Griffini (t.v.) delte ut den nye prisen til MAN-sjef Joachim Drees for MAN autonom-prosjekt eFAS. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Morgendagens lastebil vant pris

En ny årlig innovasjonspris, Truck Innovation Award, ble lansert under IAA 2018 av Truck of the Year-organisasjonen.

Prisen retter seg mot transportindustriens tilnærming mot morgendagen med nye typer teknologi som alternative drivlinjer, nye digitale løsninger eller selvkjørende løsninger.

Den første vinneren ble MANs aFAS nivå 4 autonome sikkerhetsskjøretøy.

MAN fikk prisen for eFAS (automatisk førerløst sikkerhetskjøretøy). Her stopper den selvkjørende lastebilen for en forgjenger på fotgjenger på offentlig vei. Foto: MAN

MAN-sjef Joachim Drees mottok prisen fra juryformann Gianenrico Griffini under pressekonferansen til MAN på IAA.

- Dette viser at vi i MAN er i førersetet når det gjelder å introdusere nye digitale løsninger, sa han stolt med prisen i hendene.

aFAS betyr automatisert førerløs sikkerhetskjøretøy for arbeid langs motorveier. Prosjektet som går over fire år har som mål å redusere personskader langs motorveien.

Med 93 poeng vant MAN aFAS  foran Mercedes eActros, Vovo FL/FE elektrisk, Renaults 2. generasjon elektriske lastebiler, DAFs Ecochamps og ZFs Innovation Truck.

Under prisutdelingen uttalte Griffini følgende:

- Med aFAS-prosjektet har MAN vist frem en effektiv løsning for å beskytte mobile arbeidsplasser og vist frem viktige fremtidsrettede løsninger for fremtidige fullstendig autonome kjøretøy.

Forsiden nå