Harry Lervåg fikk kraftpakken av en traktor i august, og med Metsjö-hengeren bak bruker han utstyret til tradisjonell anleggstransport.
Harry Lervåg fikk kraftpakken av en traktor i august, og med Metsjö-hengeren bak bruker han utstyret til tradisjonell anleggstransport.

"Moro å prøve noe nytt"

Harry Lervåg har skaffet seg den største John Deere-traktoren som kan kjøres på vei, og benytter den i anleggsvirksomhet.

Lervåg i Tingvoll fikk 8345R-traktoren i august ifjor. Den 13,5 tonn tunge maskinen er den største traktoren til John Deere beregnet for norske veier, og den er så "eksklusiv" at den ikke er satt i produksjon ved Mannheim-fabrikken i Tyskland her i Europa. Den største som produseres ved fabrikken i Europa er 7530 med 180 hk. Harry Lervågs kjempe med 392 hk under panseret er bygget ved Moline-fabrikken i Illinois, USA.

- Det er mange som har lastebiler rundt her, så det er moro å prøve noe nytt, sier Lervåg.

Kjører stein

For tiden benytter han JD-traktoren til transport av stein til en boligtomt tre mil unna. Steinmassene fylles i en treakslet Metsjö-henger med lastekapasitet på 21 tonn på akslingene og fire tonn på hengerkroken. Da blir det totalt 45 tonn å dra på for John Deere-traktoren.

Hengeren er utstyrt med lastebilaksler og luftbremser, men er uten drift på hjulene. Den har løft foran og tvangsstyring bak, samt nivellering og sving på første og siste aksling.

Traktoren har en 6-sylindret John Deere dieselmotor, hydrostatisk styring, uavhengig hjuloppheng foran og bremsedifferensial. Girkassen er trinnløs, og kan flytte kraften fra fremdriften på traktoren og over til PTO-akslingen etter behov. Traktoren føler altså hvor tungt det er å trekke lasten, og justerer farten deretter.

Sparer diesel

Boligtomta der steinen leveres ligger i Ålvundfjord, og tur/retur fra Tingvoll hvor steinen lastes, er det rundt seks mil.

- Jeg trodde det ville være langt å transportere stein med traktor til denne jobben, men jeg får med to lastebillass. Regner man på det, tar det ikke lengre tid, sier Lervåg.

Han har imidlertid gjort et par justeringer, blant annet ved å skru ned maks. hastighet fra 50 til 45 km/h. Dette sparer han mye drivstoff på.

- Da jeg kjørte seks mil i 50 km/h, brukte traktoren 53 liter diesel. Med en hastighet på 45 km/h sank forbruket til 35 liter. Med fem-seks-syv turer hver dag blir det mange liter. En lastebil klarer ikke å kjøre tur/retur to ganger, altså 12 mil, på 35 liter, sier Lervåg som på toppen av det hele kan kjøpe avgiftsfri diesel til traktoren.

Fremkommelighet

Fremkommelighet og fleksibilitet var viktig da Lervåg skulle kjøpe ny traktor. Han forteller at så lenge det er "flyt", kommer han frem med traktoren sin. Ved tippen til boligtomta for eksempel, kan han kjøre helt ned til vannkanten og tippe lasten. Lervåg hevder at en lastebil ikke hadde kommet frem dit. Dessuten mener han at lastebilene er mer avhengig av å ha en maskin på tippstedet for å flytte på massene.

Tidligere benyttet Lervåg traktoren for å bygge en crossbane i Tingvoll. Her mener han traktoren var idéell på grunn av fremkommelighetsegenskapene. Lervåg mener mye av veibyggingen på små anleggsplasser blir overflødig ved å benytte traktor.

PS: Lervåg har også en mindre John Deere-traktor og en 13 tonns Komatsu gravemaskin.

Forsiden nå