AVTALE: Verksmester Svend Landsverk (t.v.) i Leif Grimsrud AS tar Thor Arild Haga i Rosendal Maskin AS i hånda under overleveringen.
AVTALE: Verksmester Svend Landsverk (t.v.) i Leif Grimsrud AS tar Thor Arild Haga i Rosendal Maskin AS i hånda under overleveringen. (Foto: Klaus Eriksen)

Mottok ny norskprodusert dumpermodell

Østfold-entreprenøren Leif Grimsrud AS fikk æren av å ta i bruk den første serie­produserte rammestyrte Doosan DA45-dumperen i verden.

BAKKENIVÅ: Anders Nordli på teknisk support i Rosendal Maskin sier alt bak lukene kan nås fra bakkenivå. Foto: Klaus Eriksen
SEKS PÅ RAD: Leif Grimsrud AS har kjøpt seks Doosan-dumpere på «rappen». Maskinen foran er verdens første serieproduserte DA45-maskin, en helt ny klasse fra Doosan. Foto: Klaus Eriksen
OPPLÆRING: Maskinfører Israpil Albakov får opplæring av Anders Nordli i Rosendal Maskin AS. Foto: Klaus Eriksen
DIGERT: Holtskogen Næringspark er den største jobben Leif Grimsrud AS har nå. Området er over en halv million m². Foto: Klaus Eriksen

Modellen DA45 er helt ny i Doosan- programmet, og erstatter DA40 som nå er tatt ut av produksjon. DA45 ble introdusert på Bauma tidligere i år, men maskinen som ble vist i Tyskland var en testmaskin som Hæhre har hatt i drift.

Etter sommerferien ble produksjonen av DA40-dumperne stanset, og produksjonen av DA45 ble startet opp ved fabrikken som ligger i Elnesvågen på Møre. Og det er altså den første av disse som Leif Grimsrud AS nå kjører på det gedigne anlegget på Holtskogen Næringspark ved Spydeberg i Østfold.

Fikk noen hint

- Vi var på fabrikken til Doosan i Elnesvågen i vinter og fikk nyss om at det var noe på gang, og senere så vi maskinen på Bauma. Vi fikk tilbud om å kjøpe den siste DA40-maskinen, eller den første DA45. Men vi ville jo ha den «gromme versjonen» når vi først skulle kjøpe en maskin, sier verksmester Svend Landsverk i Leif Grimsrud AS.

Dette er den sjette rammestyrte Doosan-dumpere på rad den Veidekke-eide entreprenøren fra Halden kjøper.

- Doosan-dumperne passer godt til vår bruk. De er ikke billige, men dette er valget vi har tatt ut fra en helhetsvurdering, sier verksmester Svend Landsverk i Leif Grimsrud.

Norsk fabrikk

Det er med andre ord han som har ansvaret for entreprenørens maskinkjøp. Rosendal Maskin-selger Thor Arild Haga er selvfølgelig veldig glad for handlene, og setter stor pris på at store entreprenører som Leif Grimsrud og Hæhre kjører Doosan.

Men han påpeker at det er en «kamp» hver gang for å vinne avtalene. En liten fordel han likevel trekker frem, er at Doosan-fabrikken ligger i Norge.

- Fabrikken har vist at den tar kundene på alvor, og at kundene blir lyttet til, sier Haga fra Rosendal Maskin AS som har Doosan-agenturet i Norge.

- Et eksempel på det var maskinen vi måtte få ombygget raskt til en fører med bare én arm, sier Landsverk i Leif Grimsrud.

Ny fjæring

Nyttelasten på DA45 er 45 «short ton», eller 41 metriske tonn som vi vanligvis bruker her til lands. Av store endringer på den nye modellen kontra DA40, er at DA45 har fått hydraulisk fjæring foran. Dette er også fra tidligere innført på den mindre DA30-modellen. Teknologien bidrar blant annet til at maskinen nivellerer seg automatisk etter terrenget, og gir dermed føreren en langt bedre reise.

Motoren i DA45, er Scanias 13-liter (Steg V) som leverer 500 hk, og løsningen kommer uten EGR og eksosbrems. Doosan har for øvrig gjort noen kosmetiske designendringer på maskin og logoer, men de viktigste endringene ligger bak luker og deksler.

Mange av endringene befinner seg i rommene bak de to fremste hjulene på maskinen. Bak venstre forhjul er komponenter som sentralsmøring, girkassefilter og filteret for bremsekjølingen plassert. Her er det også tilgang for drenering av olje, og alt er tilgjengelig fra bakkeplan.

Nedskalert tank

Bak det andre forhjulet var det tidligere dieseltank, men denne er trukket fremover slik at det nå er frigjort plass til etterbehandlingen av eksos. Men det er mer plass her, og man kan for eksempel ha en Webasto i rommet. Selv om maskinen er litt større enn den utgående, har faktisk Doosan gått ned på størrelsen på hydraulikktanken på DA45.

- På dumpere er det ikke samme hydraulikkbehov som på mange andre maskiner, for det er ikke så mange bevegelser samtidig. I tillegg var det tidligere krav om at oljen skulle være i tanken i minst et minutt før den ble sendt ut i kretsen igjen. Dette kravet er ikke lenger like strengt, og dermed er det ikke behov for like stor hydraulikktank, noe som får utslag på driftskostnadene, sier Anders Nordli på teknisk support i Rosendal Maskin AS.

Nordli fremhever også vektsystemet på maskinen. På toppen av hytta sitter en lysbjelke med «grønt-gult-rødt», plassert slik at fører i lastemaskinen enkelt skal se den. Lysene oppdateres etter hvert som dumperkassen fylles opp. Slik unngår man over- og underlast, begge delene en «dødssynd» å bryte med tanke på kostnader og slitasje.

Største anlegget

Nå er den nye maskinen altså i drift på anlegget som er det største Leif Grimsrud AS er på nå. Holtskogen Næringspark AS ligger like ved Spydeberg i Østfold og rett ved E18.

Hele området er på 519.000 m², hvorav entreprenøren skal opparbeide tomter for næringsvirksomhet på 463.000 m². På det øvrige området skal det etableres veier, VA-anlegg og grøntanlegg.

Leif Grimsrud har rundt 40 maskiner på prosjektet. Blant disse er to dozere, 10 dumpere, ni borerigger og en graver med boretårn, en vals og massevis av gravemaskiner og hjullastere.

Forsiden nå