Doosan tar steg opp i 70-tonnsklassen med nye DX700LC.
Doosan tar steg opp i 70-tonnsklassen med nye DX700LC.

MV Edmy skifter mannskap

Livet til sjøs kan være hardt. Derfor ble en Cat 350 (50 tonn) beltegraver satt på land i Bergen forleden.

Etter fem år ombord på lasteskipet MV Edmy hadde saltvannet gjort sitt og omfanget av rustskadene var slik at den ti år gamle maskinen ble pensjonert. Nå har en Cat365CME (Mass Excavator) tatt over lossejobben på frakteskipet MV Edny på 4772 tonn.

Den nye lossemaskinen som Pon Equipment "hentet" hos en Cat-forhandler i England, veier i standardutgave ca. 73 tonn. Før maskinen ble heist ombord i Bergen, ble beltene tatt av og sveiset fast i traversen på båten. Originalstikka ble forlenget med ca. 3 m, og er på 6,5 meter. Det gir maskinen en gravedybde på ca. 12 metermed sin 5 m 3 store skuffe. Og det er nettopp graving som er Cat-ruggens oppgave ombord. Den skal "grave opp" lasten i det store lasterommet, og laste direkte på biler på kaia. Det være seg korn, mjøl, sand eller grus. For det er det MV Edmy til Mikkal Myklebusthaug Rederi AS stort sett har ombord i sine frakteruter rundt om i Europa.

Rederiet fra Austrheim nord for Bergen har 12 skip og to lektere. Fire av båtene har gravemaskin ombord, opplyser Tore Myklebusthaug.

- Saltvannet tærer kraftig på maskinene, og de må byttes ut etter 7-8 års seiling, sier Myklebusthaug som opplyser at den nye Cat-maskinens første tur blir med grus fra Egersund til Lübeck i Tyskland.

Forsiden nå