Johnny Løvli i Ford Norge er fornøyd med den nye bilen som kommer til Norge i mars 2018.

Mye mer enn en «facelift»

Ford har brukt 2,5 milliarder kroner på å utvikle nye motorer og biler. Vurdert etter nye Transit Custom har pengene på ingen måte vært bortkastet.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Nye ett-tonns Ford Transit Custom er en kraftig oppgradering sammenlignet med forrige utgave som kom i 2012. Mest iøynefallende er grillen og førermiljøet, men også de nye EcoBlue-motorene gjør vei i varebilvellinga.

Ford omtaler førerhuset som «et mobilt kontor» og hevder at ingen andre biler i klassen kan tilby like mange oppbevaringsløsninger. Vi har ikke telt, men kan konstatere av bilprodusenten mildt sagt er inne på noe.

Bare i døra er det seks rom! Tørste sjåfører kan glede seg over tre koppholdere og to flaskeholdere. Oppå dashbordet er det tre store rom, to av dem egnet for å legge godt med mapper og blader i A4-størrelse.

De fleste vil sikkert oppdage nye oppbevaringsrom og -lommer lenge etter at de tar bilen i bruk første gang.

Nesten ny

- Bilen har 2200 nye deler, så dette kan du trygt kalle en nyhet, sier Johnny Løvli, salgsansvarlig for nyttekjøretøy i Ford Norge.

I tillegg kommer mye ny teknologi, som for eksempel en intelligent hastighetsbegrenser som automatisk holder bilen innenfor de fartsgrensene bilen registrerer. (NB! Du kan forhåndsinnstille på +/- 10%!).

Nye Transit Custom er også utstyrt med et blindsoneinformasjonssystem med varsling av kryssende trafikk når du rygger.

- Disse kommer i tillegg til de mange sikkerhetssystemene som er tilgjengelig i dagens Transit Custom - som antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse, filskiftevarsler, sidevindstabilisator, og adaptiv cruisekontroll, sier Løvli.

All informasjon er samlet i en 8-tommers berøringsskjerm som kommer med norsk talekommando.

Flere varianter

Nye Transit Custom leveres i to lengder med to takhøyder. Bilen kommer i tre utstyrsvarianter, inkludert Sport-utgaven med 170 hester, signaturstriper og skinn i setene.

Under panseret sitter den nye (2016) 2-liters dieselmotoren Ford EcoBlue. Den leveres med 105 hk, 130 hk og 170 hk, og har hele 13% lavere drivstofforbruk enn forrige generasjon av tilsvarende motor.

I tillegg lanseres den nyutviklede 105 hk ECOnetic-utgaven som leverer lavt drivstofforbruk, ifølge Ford på 0,57 l/mil og et CO2-utslipp nede på 148 g/km.

Utgavene med de to største motorene tilbys med 6-trinns automatgirkasse.

God på veien

Ford har vært ledende på utvikling av komfort og sikkerhet i varebiler. Med Transit Custom fortsetter prosessen, og det er ikke mye som skiller kjøreopplevelsen fra den man har bak rattet i en personbil: Førermiljøet er praktisk talt det samme, inkludert gode seter med stor pute.

Vi prøvekjørte de fleste konfigurasjonene på alle slags veier utenfor Frankfurt, og hadde behagelige turer. Transit Custom er komfortabel og myk, og den krenger overraskende lite ved pådrag i svinger. Støynivået er behagelig lavt.

EcoBlue-motorene responderer bra gjennom hele turtallsregisteret. Dreiemomentet ved lavere turtall er økt med 20% på de nye motorene, og det merkes godt!

Girkassen skifter mykt og fint.Touchskjermen og infortainementsystemet (Sync 3) er noe av det beste vi har sett i en varebil, selv om det kanskje burde vært tiltet litt i retning sjåføren.

Alle biler fornyes

Nye Transit Custom kommer til Norge i slutten av mars 2018. Prisene ligger på mellom 350.000 og 450.000 kroner pluss ekstrautstyr. I 2019 kommer bilen som plug-in hybrid.

Varebilsjåfører som er glad i Ford, har mye å glede seg til:

I løpet av 18 måneder skal hele rangen «faceliftes», noe som i Ford-sammenheng er synonymt med nesten helt ny bil!

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS